مقالات

آشنایی با فولاد فنری و کاربردهای آن

در دنیای مدرن امروزی، فولاد و فلزات نقش بسزایی را در صنایع مختلف ایفا می‏‌کنند و دارای کاربردهای فراوانی هستند. خوشبختانه امروزه بشر می‌‏تواند با استفاده از علم و تکنولوژی، از فلزات و فولاد هر وسیله و کالایی را بسازد. در این بخش، قصد داریم به یکی از پر کاربردترین بخش‏‌های صنایع فلزی و فولاد یعنی فولاد فنری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

فولاد فنری چیست؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏‌آید، این است که فولاد فنری چیست؟ این فولاد که با نام SPRING STEEL شناخته می‏‌شود، از مهم‏ترین بخش‏‌های صنایع فلزی و فولاد محسوب می‏‌شود. این نوع فولاد از سیلسیم، منگنز، مولبیدن، کربن، کروم و وانادیوم ساخته می‏‌شود و از مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار و حرارت برخوردار است. فراموش نکنید که فولاد SPRING STEEL در گریدهای مختلف به بازار عرضه می‏‌شود. از این رو، امروزه می‏‌توان از این نوع فولاد در تمامی صنایع استفاده نمود.

گریدهای فولاد فنری

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، فولاد فنری در گریدهای مختلف تولید می‏‌شود تا متخصصان بتوانند از آن‏‌ها در تمامی صنایع استفاده نمایند. لازم به ذکر است که میزان کربن موجود در این نوع فولاد، نقش بسزایی را در گرید و مقاومت آن ایفا می‏‌کند. از این رو هرچقدر که میزان کربن فولاد SPRING STEEL بیشتر باشد، میزان گرید آن نیز به همان مقدار افزایش خواهد یافت.

1-ALSI1050

ALSI1050، پایین‏‌ترین گرید فولاد فنری محسوب می‏‌شود. این نوع فولاد با گرید ALSI1050 بیشتر برای ساخت اتصالات میلگرد استیل مورد استفاده قرار می‏‌گیرد و کمترین میزان کربن را دارا است. فراموش نکنید که این نوع فولاد از استحکام پایینی برخوردار است و شکل پذیری بسیار خوبی دارد. البته می‌‏توان میزان استحکام این فولاد گرید ALSI1050 را با استفاده از ترفندهای حرارتی چندین برابر افزایش داد.

2-ALSI1074

ALSI1070 نیز از گریدهای پایین فولاد فنری به شمار می‏‌آید. این نوع فولاد با گرید ALSI1074 از استحکام بالاتری نسبت به فولادهای فنری با گرید ALSI1050 برخوردار است و شکل پذیری کمتری دارد و دارای کربن بیشتری می‏‌باشد. به همین دلیل در شرکت‏‌های بزرگ برای شکل دادن به این نوع فولادن با گرید ALSI1074 از کوره‏‌های حرارتی استفاده می‏‌نمایند. جالب است بدانید که این محصول در ساخت پروفیل صنعتی نیز کاربرد دارد.

3-CK67

فولاد فنری با گرید CK67 از استحکام بسیار زیاد و مقاومت بالایی در برابر شکستگی برخوردار است. علاوه بر آن، این نوع فولاد با گرید CK67 دارای خواص فنری بسیار بالایی می‌‏باشد. از این رو، امروزه در شرکت‌‏های مختلف برای تولید فنرهای کوچک با ضخامت کمتر از 2 میلی متر و میلگرد آجدار ، از فولادهای فنری با گرید CK67 استفاده می‏‌نمایند. فراموش نکنید که فولاد فنری با گرید CK67 از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است.

4-CK75

گرید CK75 فولاد فنری، از مقاومت بسیار بالا در برابر شکستگی و ضخامت بسیار بالایی برخوردار است و بیشترین مقدار کربن را دارد. وجود کربن زیاد در این نوع فولاد با گرید CK75، سبب افزایش چندین برابری استحکام آن در برابر دیگر انواع فولادها شده است. جالب است بدانید که از گذشته تا به امروز شرکت‏‌های بزرگ برای تولید فنرهای شمش مخصوص خودروهای کوچک و بزرگ و قطارها، از فولاد فنری گرید CK75 استفاده می‌‏نمایند.

کاربردهای فولاد فنری

برای آن که بتوانید به بهترین شکل از فولاد فنری استفاده نمایید، باید اطلاعات دقیقی راجع به گرید و کاربردهای آن داشته باشید. خوشبختانه امروزه فولادهای فنری با استفاده از جدیدترین دستگاه‏‌ها تولید می‌‏شوند و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. این امر موجب شده تا متخصصان در تولید فرآورده‏‌های فلزی مختلف همچون رابط و نگهدارنده‌‏های فولاد SPK ، از این نوع فولاد استفاده نمایند.

1-تولید انواع آنتن

از مهم‏ترین کاربردهای فولاد فنری، می‌‏توان به تولید انواع آنتن اشاره نمود. همانطور که می‌دانید، آنتن‏‌ها خاصیت فنری دارند تا بتوانند سیگنال‏‌ها را در بدترین شرایط هوایی نیز دریافت کنند. از این رو، شرکت‏‌های تولیدکننده برای تولید آنتن‌‏های بزرگ و کوچک از این نوع فولاد با گرید ALSI1074 استفاده می‌‏نمایند.

2-تولید سیم سازهای زهی

سیم سازهای زهی دارای خواص فنریت بسیار زیادی هستند تا بتوانند صدایی گوشنواز تولید کنند. از گذشته برای تولید سیم سازهای زهی از فلزات دیگر استفاده می‏‌نمودند که این امر چندان صرفه اقتصادی نداشت. اما امروزه خوشبختانه از فولاد فنری با گرید ALSI1050 برای تولید و ساخت سیم سازهای زهی استفاده می‌‏شود.

3-ساخت انواع فنر

فنر، از مهم‏ترین اجزای هر دستگاه محسوب می‌‏شود و کاربردهای بسیار زیادی در تمامی صنایع گوناگون دارد. فنرها باید از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات و فشار برخوردار باشند. به همین دلیل، متخصصان برای ساخت فنرهای کوچک و ظریف از این فولاد با گرید ALSI1050 و فنرهای شمشی و لول بزرگ مخصوص خودروها، از این نوع فولاد با گریدهای CK67 و CK75 استفاده می‏‌نمایند. جالب است بدانید که فنرهای شمشی به دلیل ساختار غیر اصولی از مقاومت پایینی در برابر شکستگی برخوردار هستند. از این رو، تولید کنندگان برای ساخت این نوع فنرها بایستی از فولاد فنری با گرید CK75 ( با بیشترین میزان کربن) استفاده کنند.

4-ساخت چاقو و شمشیرهای بزرگ

امروزه برای ساخت چاقو و شمشیرهای بزرگ نیز از فولاد فنری با گرید CK67 استفاده می‏‌شود. این نوع فولاد با گرید CK67 از مقاومت بالایی در برابر شکستگی و تغییر شکل برخوردار است. به همین دلیل، سازندگان می‏‌توانند با استفاده از این نوع فولاد با گرید CK67، بهترین چاقو و شمشیرها را تولید نمایند.

کلام آخر

همانطور که در بخش‏‌های قبل ذکر شد، این فولاد از پر کاربردترین صنایع و فر آورده‏های فلزی محسوب می‏‌شود. اگر در زمینه تولیدات قطعات فلزی هستید و نیازمند فولاد فنری با گریدهای مختلف با قیمتی مناسب و کیفیتی بی نظیر دارید، پیشنهاد می‌‏شود با کارشناسان ما مشورت نمایید تا بتوانید این محصول ارزشمند را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *