مقالات

تفاوت نبشی فابریک و پرسی

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

در میان مقاطع فولادی مختلف، نبشی جایگاه ویژه‌ای دارد. علت آن هم مصرف و کارایی آن است که می‌تواند گزینه مناسبی باشد. نبشی به دو نوع فابریک و پرسی توسط کارخانجات تولید می‌شود که تفاوت این دو محصول خروجی کارخانه برای بسیاری از صنعت‌گران حائز اهمیت است. پس در این پست به بررسی تفاوت نبشی فابریک و پرسی می‌پردازیم، همچنین برای اطلاع از قیمت نبشی نیز می‌توانید با کارشناس فروش شرکت ارسینکو در تماس باشید.

نبشی پرسی

این نبشی کیفیت ساخت بالایی دارد و به سبب همین خاصیت، بیشتر در مصارف حساس مورد استفاده است. مثلا برای تزئینات یا ترکیبات مقطعی نهایتن متوسط، چرا که از نظر استقامت تحمل بار قدرت کافی را ندارد.

نبشی پرسی پست تفاوت نبشی پرسی و فابریک

روش تولید نبشی پرسی

نبشی پرسی از ورق‌های تولید شده نورد سرد ساخته می‌شود، یعنی ماده اولیه خطوط تولید این نوع نبشی که معمولاً از ورق سیاه با استاندارد St37 است، در دمایی نزدیک به دمای اتاق به ضخامت دلخواه در آمده و توسط دستگاه‌های پرس مخصوص به شکل نبشی خم می‌شود.

 

در این روش به دلیل محدودیت‌های خطوط تولید، تنها نبشی با بال مساوی تولید می‌شود و امکان تولید نبشی با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر وجود ندارد. همچنین در این روش تنها می‌توان نبشی‌های با عرض بال بین 20 تا 50 میلی‌متر تولید کرد. معمولاً از استاندارد آلمانی DIN 1022 در تولید نبشی پرسی استفاده می‌شود.

 

ورق‌های تولید شده برای تبدیل شدن به نبشی به فاز پرس منتقل می‌شوند. در این فاز توسط دستگاه رول فرمینگ، ورق‌های آلیاژی تحت فشار و نیروی بار قرار می‌گیرند و به شکل مورد نظر در خروجی فاز خارج می‌شوند. فاز پرس توسط یک جعبه تقسیم بزرگ اداره می‌شود که بر روی آن اعمال دستگاه‌ها کنترل می‌شود.

 

اعمالی همچون پرس، نیروی محرک دستگاه که چقدر باشد و زاویه ورودی فشار توسط دستگاه بر روی ورق و موارد از این قبیل، همگی توسط آن جعبه تقسیم قابل کنترل هستند. یک نفر برای کنترل آن مسئول می‌شود تا نبشی‌ها به درسی مونتاژ شوند. 

 

در فرایند مونتاژ نبشی در فاز پرس، عواملی بر روی کیفیت نهایی محصول تاثیر مستقیمی دارند که عبارتند از:

  • میزان کم و زیادی فشار دستگاه
  • توان خروجی دستگاه برای فشار به ورق
  • تعداد ورودی‌های دستگاه پرس
  • توان مصرفی دستگاه و هزینه نهایی
  • سرعت مونتاژ و جایگاه‌های پرس
  • جنس گیوتین دستگاه پرس که چقدر در برابر فشار مقاومت دارد

این موارد، بعضی از عوامل مدخل در کیفیت نهایی محصولات پرسی هستند که نبشی از این قبیل مجزا نیست.

کاربرد نبشی پرسی

نبشی پرسی به سبب کیفیت ساخت سطح مقطع بالا، می‌تواند گزینه مناسبی برای مصارفی باشد که نیاز به دقت محاسباتی زیادی دارند. مثلا برای ساخت دکوراسیون داخلی یا نمای ساختمان‌ها، از نبشی پرسی زیاد استفاده می‌شود که جنس نبشی می‌تواند غیر از فولاد هم باشد مانند نبشی pvc، آلومینیومی و پلی اتیلنی که هر‌کدام کاربرد خود را دارد و به نوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی فولادی عکس با کیفیت ۲

کاربرد نبشی، نبشی چوبی pvc

کاربرد نبشی، نبشی چوبی pvc ۲

استاندارد نبشی پرسی

نبشی‌های تولید داخلی بر اساس استاندارد DIN 1022 آلمان تولید و عرضه می‌شوند. ما بقی نبشی‌ها یعنی نبشی‌های وارداتی، بر‌حسب کشور تولید‌کنندهشان می‌توانند استاندارد متفاوتی داشته باشند.

سایز نبشی پرسی

نبشی‌های پرسی در ابعاد ۶ و ۱۲ متری تولید می شوند. سایز نبشی پرسی نیز در فهرست زیر جمع‌آوری شده است:

  1. نبشی 2 (نبشی 20×20  با ضخامت های 3 و 4 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری به ترتیب 5.22 و 7.86 کیلوگرم
  2. نبشی 2.5 (نبشی 25×25 با ضخامت های  3 و 4 میلیمتر (با وزن شاخه 6 متری به ترتیب 6.66 و 8.64 کیلوگرم
  3. نبشی 3 (نبشی 30×30  با ضخامت های 3 و 4 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری به ترتیب 8.04  و 10.56 کیلو گرم
  4. نبشی 3.5 (نبشی 35×35  با ضخامت 4 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری 12.42 کیلوگرم
  5. نبشی 4 (نبشی 40×40  با ضخامت 4 و 5 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری به ترتیب 14.34 و 17.64 کیلوگرم
  6. نبش 4.5 (نبشی 45×45  با ضخامت 5 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری 20.04 کیلوگرم
  7. نبشی 5 (نبشی 50X50 با ضخامت 5 میلیمتر) با وزن شاخه 6 متری 20.22 کیلوگرم

 

نبشی فابریک

نبشی فابریک از همان ابتدا از شمش فولادی و با فرآیند نورد گرم، شکل‌دهی داده می‌شود. این‌گونه نبشی‌ها با دو ظاهر متفاوت (دارای بال مساوی و نامساوی) تولید می‌شوند. همچنین در مصارف گوناگون نیز به دو شکل V یعنی دارای دو ضلع یکسان و شکل L یعنی یک ضلع کوچکتر از ضلع دیگر، دیده شده‌اند.

 

در حالت کلی، کیفیت نبشی فابریک از نبشی پرسی بالاتر است. برای آن‌که بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نبشی را انتخاب کنید، ابتدا بهتر است ویژگی‌های این دو نبشی را بدانید. اما برای پی بردن به کیفیت نهایی، باید آنها را از لحاظ شیمیایی آنالیز نمود تا مواد اولیه به کار رفته توسط کارخانه، دقیقا مشخص گردد.

 

پس از تولید نبشی‌ فابریک، ضخامت آن‌ها به هیچ‌وجه قابل تغییر نیست. تفاوت نبشی فابریک و پرسی در همین خاصیت است که فابریک را نمی‌توان تغییر سایز داد و پس از تبدیل شدن شمش فولاد به شکل نبشی در فرآیند نوردی، محصول نهایی با سایز و ضخامت تولید ما تولید می‌شود.

 

اما در نبشی پرسی این خاصیت متفاوت است و از آنجایی که از ورق فولادی برای تولید نبشی استفاده می‌شود، امکان تغییر اندازه به اندازه دلخواه وجود دارد. مثلا به جای ۱۲ متر نبشی، ۲۰ متر نبشی خم شود و تولید شود.

 

نبشی فابریک به سبب ذوب و تبدیل شمش فولاد به محصول نهایی، از مقاومت کششی و تحمل بار بیشتری نسبت به نوع پرسی برخوردار است اما از طرفی سطح مقطع آن دارای تلرانس بیشتری نسبت به پرسی می‌باشد که برای مصارف حساس می‌تواند مشکل ساز شود و از نظر محاسباتی خطا‌هایی را ایجاد کند.

 

طول عمر نبشی فابریک از نبشی پرسی بیشتر است، این یک مورد دیگر از تفاوت نبشی فابریک و پرسی می‌باشد. عموما محصولات نوردی طول عمر بیشتری دارند.

 

ضلع و زاویه‌های گوشه نبشی در نوع پرسی، گرد و صیقلی است در حالی که نبشی فابریک نستا تیز است و گرد نیست.

تولید کنندگان نبشی

در این پست قصد نداریم تا شما عزیزان را با مبحث بزرگ تولید‌کنندگان نبشی درگیر کنیم، پس می‌توانید به پست جامع معرفی بهترین کارخانجات ناودانی و نبشی در ایران مراجعه کنید.

نبشی فولادی عکس با کیفیت ۳

جدول اشتال نبشی

برای محاسبه وزن نبشی، می‌توان از جدول اشتال کمک گرفت. در این جدول مشخصات دقیق نبشی‌ها موجود است که می‌تواند کمکی برای مهندسی سازه باشد. جدول اشتال نبشی در زیر موجود است:

 

ردیف سایز mm وزن هر متر kg/m طول بال h/mm ضخامت بال t/mm وزن شاخه 6 متری kg/m وزن شاخه 12 متری kg/m
1 L100×۱۰۰×۸ ۱۲/۲ ۱۰۰ ۸ ۷۳/۲ ۱۴۶/۴
2 L100×۱۰۰×۱۲ ۱۷/۸ ۱۰۰ ۱۲ ۱۰۶/۸ ۲۱۳/۶
3 L100×۱۰۰×۱۰ ۱۵/۰ ۱۰۰ ۱۰ ۹۰ ۱۸۰
4 L90×۹۰×۹ ۱۲/۲ ۹۰ ۹ ۷۳/۲ ۱۴۶/۴
5 L90×۹۰×۸ ۱۰/۹ ۹۰ ۸ ۶۵/۴ ۱۳۰/۸
6 L90×۹۰×۷ ۹/۶۱ ۹۰ ۷ ۵۷/۶۶ ۱۱۵/۳۲
7 L90×۹۰×۱۰ ۱۳/۴ ۹۰ ۱۰ ۸۰/۴ ۱۶۰/۸
8 L80×۸۰×۸ ۹/۶۳ ۸۰ ۸ ۵۷/۷۸ ۱۱۵/۵۶
9 L80×۸۰×۱۰ ۱۱/۹ ۸۰ ۱۰ ۷۱/۴ ۱۴۲/۸
10 L75×۷۵×۸ ۸/۹۹ ۷۵ ۸ ۵۳/۹۴ ۱۰۷/۸۸
11 L75×۷۵×۶ ۶/۸۵ ۷۵ ۶ ۴۱/۱ ۸۲/۲
12 L70×۷۰×۷ ۷/۳۸ ۷۰ ۷ ۴۴/۲۸ ۸۸/۵۶
13 L70×۷۰×۶ ۶/۳۸ ۷۰ ۶ ۳۸/۲۸ ۷۶/۵۶
14 L65×۶۵×۷ ۶/۸۳ ۶۵ ۷ ۴۰/۹۸ ۸۱/۹۶
15 L60×۶۰×۸ ۷/۰۹ ۶۰ ۸ ۴۲/۵۴ ۸۵/۰۸
16 L60×۶۰×۶ ۵/۴۲ ۶۰ ۶ ۳۲/۵۲ ۶۵/۰۴
17 L60×۶۰×۵ ۴/۵۷ ۶۰ ۵ ۲۷/۴۲ ۵۴/۸۴
18 L50×۵۰×۶ ۴/۴۷ ۵۰ ۶ ۲۲/۸۲ ۵۳/۶۴
19 L50×۵۰×۵ ۳/۷۷ ۵۰ ۵ ۲۲/۶۲ ۴۵/۲۴
20 L50×۵۰×۴ ۳/۰۶ ۵۰ ۴ ۱۸/۳۶ ۳۶/۷۲
21 L45×۴۵×۴.۵ ۳/۰۶ ۴۵ ۴/۵ ۱۸/۳۶ ۳۶/۷۲
22 L40×۴۰×۵ ۲/۹۷ ۴۰ ۵ ۱۷/۸۲ ۳۵/۶۴
23 L40×۴۰×۴ ۲/۴۲ ۴۰ ۴ ۱۴/۵۲ ۲۹/۰۴
24 L35×۳۵×۴ ۲/۰۹ ۳۵ ۴ ۱۲/۵۴ ۲۵/۰۸
25 L30×۳۰×۴ ۱/۷۸ ۳۰ ۴ ۱۰/۶۸ ۲۱/۳۶
26 L30×۳۰×۳ ۱/۳۶ ۳۰ ۳ ۸/۱۶ ۱۶/۳۲

جمع بندی نهایی تفاوت نبشی فابریک و پرسی

در این پست سعی شد تا نکاتی در مورد هر دو نوع نبشی یعنی پرسی و فابریک بیان شود، اما به طور خلاصه می‌توان گفت که نبشی فابریک کیفیت ساخت و طول عمر بالاتری نسبت به نوع پرسی دارد. همچنین نبشی پرسی گوشه‌هایش گرد و بدون زاویه است اما فابریک گرد نیست و زاویه دارد.

 

از طرفی دیگر ماشینکاری نبشی پرسی بهتر از نبشی فابریک است و از نظر کاربرد هم، نبشی پرسی در ایران بیشتر برای مصارف ساختمان‌سازی کاربرد دارد و کمتر از فابریک برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که علت آن هم قیمت نبشی است که در نوع فابریک هزینه ساخت محصول با کیفیت‌تر به مراتب بیشتر از محصولات کم کیفیت است.

 

فروش نبشی

جهت مشاوره و یا خرید ناودانی و یا نبشی، با هر جنس، سایز و برندی می‌توانید با کارشناس فروش شرکت ما در تماس باشید. نبشی یکی از محصولات پر‌فروش بازار فولاد است که کاربرد‌های زیادی دارد. از این رو پیشنهاد بهترین گزینه با رعایت نکات کیفیت و تضمین سلامت محصول امری ضروری می‌باشد.

نبشی فولادی عکس با کیفیت

پس از مشاوره رایگان قبل از خرید صرف نظر نکنید و حتما پیش از خرید نبشی، نظر کارشناسان این زمینه را بپرسید تا با خیال راحت خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *