دسته‌بندی نشده

قطعات پر اصطکاک در خودرو‌ها را بشناسیم

قطعات پر اصطکاک در خودرو‌ها را بشناسیم

همه میدانند که خودرو‌ها، ابزار‌های حمل و نقل هستند و با جابجایی افراد یا اشیاء، وظیفه خود را در جوامع انجام می‌دهند. در این میان به عنوان صاحب و یا تعمیرکار وسایل نقلیه، بهتر است تا قطعات پر اصطکاک خودرو‌ها را بشناسیم که از بروز هرگونه حادثه پیش‌بینی نشده ذهنمان جلوگیری کنیم.

قطعات مصرفی خودرو‌ها کدامند؟

به طور کلی، هر قطعه‌ای که با مرور زمان و یا کار کردن با وسیله نقلیه دچار فرسودگی و یا تخریب می‌شود را قطعه مصرفی می‌گویند. در این میان، پر مصرف‌ترین قطعه بعد از سوخت خودرو، لنت‌ها می‌باشند.

 

لنت‌ها که به صورت دو عدد لقمه در دو طرف دیسک ترمز قرار می‌گیرند، با گذشت زمان و کار کردن با ماشین، ساییده شده و از بین می‌روند. در این حالت جان سرنشینان در خطر است و باید قبل از اتمام لنت‌ها همیشه آن‌ها را تعویض کرد.

لینت خودرو

عمر مفید لنک‌ها با در نظر گرفتن فعالیت متوسط، باید حدود ۲ ماه حداقل دوام بیاورند. پس از لنت، نوبت به تایر‌های خودرو می‌سد که با گذر زمان هم می‌تواند خاصیت الاستیته خود را از دست بدهد، پس همواره به تاریخ انقضای لاستیک‌ها باشد.

 

پس از لاستیک‌ها، نوبت به صفحه کلاژ و سنسور‌های خودرو می‌رسد که کلاژ معمولا گران‌تر از سایر کوارد ذکر شده می‌باشد. پس از گذر چند سال فعالیت خودرو‌ها، گیربکس و در صورت وجود، میل لنگ و قطعات پر اصطکاک خودرو هم نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند.

قطعات مصرفی خودرو‌ها

عمدتا قطعات فولادی خودرو‌ها چه سبک و چه سنگین، از جنس فولاد MO40 ساخته می‌شوند. این فولاد در مقایسه با سایر گرید‌های فولادی، دارای مقاومت سایشی خوبی است که به سبب چقرمگی بالای آن است. از قطعات پر اصطکاک خودرو‌ها می‌توان به موارد موجود در فهرست زیر اشاره کرد:

  • میل لنگ دف عقب و جلو
  • پولوس خودرو
  • چرخ دنده‌های گیربکس که همواره در حال اصطکاک هستند
  • بلبرینگ‌های چرخ‌ها و سایر قسمت‌ها
  • شفت پمپ خودرو‌های سنگین موقع تخلیه بار
  • اگزوز خودرو‌ها
  • چرخ‌دنده‌ی بالابر جرثقیل‌ها، لودر‌ها و وسایل نقلیه بیشتر

همانطور که گفتیم، در بسیاری از مقاطع خودرو‌ها از این فولاد آلیاژی استفاده شده است. پس تغییرات قیمت آن نقش مهمی در قیمت نهایی قطعات خودرو‌ها دارد.

پولس خودرو سواری

از طرفی دیگر قطعات متفاوتی وجود دارند که با گذشت زمان باید تعویض شوند به عنوان مثال واشر‌های پلاستیکی لابلای درب‌های خودرو که با گذشت زمان پوسیده شده و قابلیت عایق صوتی بودن خود را از دست می‌هند و صدا به تدریج تبادل پیدا می‌کند.

 

باتری خودرو نیز یکی از موارد مصرفی است که پس از یکی دو سال معمولا نیاز به تعویض پیدا می‌کند و باید برای ماشین باتری خرید تا روشن شود!

 

پر هزینه‌ترین قطعات در لیست بررسی شده، گیربکس، صفحه کلاچ و پلوس خودرو می‌باشند که معمولا بعد از یک سال کارکرد نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. تمامی قطعات فولادی خودرو‌ها قابل بازیافت بوده و می‌توان قطعات ضایعاتی را برای بازیافت فروخت!

 

پس قطعات فولادی تعویضی خودروی خود را دور نریزید و آن‌ها را بفروشید. هرچه خودرو قدرت و استحکام بالاتری داشته باشد، عموما اصطکاک بیشتری نیز دارد. یکی دیگر از قطعات پر اصطکاک خودرو‌ها، دیسک لنت‌ها می‌باشد که پس از گذر زمان، ساییده شده و از بین می‌روند.

 

روغن، فیلتر هوا و فیلتر روغن نیز از موارد مصرفی خودرو هستند که معمولا پس از ۴هزار کیلومتر، روغن خودرو و پس از ۶ هزار کیلومتر هم فیلتر هوا بعلاوه فیلتر روغن نیز باید تعویض گردند.

 

سرویس کامل خودرو می‌تواند بسته به مدل و برند خودرو متفاوت باشد(پیشنهاد می‌شود همواره در زمان معینی روغن خودرو را تعویض کنید تا موتوری آن دچار آسیب نشود و هزینه‌های سنگینی بر دست صاحب خودرو وارد نکند).

پولس خودرو سواری دوبل

گذشته از این موارد، تسمه تایم خودرو نیز باید قبل از هر ۹۰هزار کیلومتر تعویض گردد، تا موتور خودرو آسیب نبیند. زغال بوبین خودرو نیز پس از چند سال کار، تمام شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. در چنین شرایطی خودرو استارت نمی‌خورد، چرا جرعه‌ای برای روشن کردن احتراق صورت نمی‌گیرد.

 

لامپ‌ها خودرو نیز پس از گذشت زمان، عمر مفیدشان را کرده و می‌سوزند. پس از گذر زمان، آینه چراغ‌های جلو و عقب خودرو، جرم گرفته و ظاهر خودرو را کارکرده نشان می‌هند که در این حالت نیز پیشنهاد می‌شود تا ظاهر خودرو را مانند روز‌های اول آن به راحتی  تعویض آینه چراغ‌های مات شده، نو کنید.

 

درب‌های خودرو نیز پس از گذر زمان، لق شده و به خوبی بسته نمی‌شوند. در این حالت دو مشکل وجود دارد، یک اینکه روغن درب خشک شده و دوم اینکه رگلاژ درب تخریب شده.

 

در حالت اول با استفاده از گریس می‌توان لوله درب خودرو را چرب کرد تا راحت‌تر بسته شود. اما در حالت دوم، باید صافکاری درب را ریگلاژ کند تا در جای مناسب خودش قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *