
همانطور که میدانید، ناودانی و نبشی دو محصول پرکاربرد در زمینه ساخت و ساز هستند که معمولا در کنار یکدیگر ذکر میشوند. برای کسب اطلاعات جامع از ناودانی چیست؟ به مقاله ما حتما سر بزنید. اما ما در این پست قصد داریم تا به بررسی تفاوت ناودانی سبک و سنگین به صورت تخصصی بپردازیم، باما همراه باشید.
انواع ناودانی
گفتیم که ناودانیها از نظر شکل ظاهری، وزن و سبک تولید به چند دسته تقسیم میشوند. در این میان ناودانیها از نظر وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم میشدند که خود دسته سنگین نیز به سنگین و فوق سنگین تقسیم میشد.
حال میخواهیم به بررسی این دو دسته سبک و سنگین بپردازیم، چرا که بسیاری از مردم نیاز به خرید ناودانی دارند و باید در این زمینه اطلاعات کسب کنند تا بتوانند محصول به صرفه و پاسخگوی خود را شناسایی کنند و در نهایت بخرند. به طور کلی دو نوع ناودانی از نظر وزنی وجود دارد:
- ناودانی سبک
- ناودانی سنگین
اما ناودانی سبک چیست و ناودانی سنگین چیست؟
ناودانی سبک چیست؟
ناودانی سبک به دستهای از ناودانیها که از استانداردهای جدول اشتال پیروی نمیکنند و در واقع ضعف مهندسی دارد را، ناودانی سبک میگویند. دلیل این نامگذاری همین است البته ضعف مهندسی به معنای دقیق نبودن میزان توانایی ناودانی در مشخصات مهندسی است که این استاندارد نیست و استفاده از آن اصولی نیست!
تولید کنندگان اصلی ناودانی سبک، کارخانجات ایرانی و روسی هستند که این ناودانیها را تحت استاندارد GOST 8240 تولید میکنند. ضخامت ناودانی سبک معمولا 4/5 الی 5 میلیمتر میباشد و با عرض جان 80، 100، 120، 140 و 160 تولید میشوند.
ناودانی سبک چه مزایایی دارد؟
ناودانی سبک اسمش با خودش است، یعنی سبک است و وزن کمتری دارد. برای کسانی که میخواهند ساخت و ساز کنند و یا حتی در تولید محصولاتشان صرفهجویی کرده و بهینه سازی کنند، ناودانی سبک گزینه نسبتا مقاوم و مناسبی است.
داشتن وزن کم و سرعت مونتاژ بالا، در کنار قیمت مناسب و مقاومت مطلوب باعث میشود تا گزینه قابل دسترسی باشد. اما ناودانی سبک در استاندارد گذاریها دقت چندانی ندارد و احتمالا ضعف محاسباتی رخ دهد.
کاربرد ناودانی سبک
- سازههای دریایی
- ساخت چهارچوب در و پنجره
- نمای ساختمان
- پوشش سقف ساختمان
- ساخت تجهیزات گرافیکی
- بناهای معماری
- اسکلت ماشین
- نگهداری بناهای تاریخی در معرض خرابی( به عنوان نگهدارنده)
ناودانی سنگین چیست؟
ناودانی سنگین نیز به ناودانی ای گفته میشود که به سبب پیروزی از مقادیر جدول اشتال و قابلیت شناسایی و بهرهوری از ناودانی با استفاده از جدول امکان پذیر باشد را، ناودانی سنگین یا استاندارد میگویند. بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد.
در واقع میتوان گفت ناودانی که در بازار آهن به فروش میرسد همان ناودانی سنگین است که اکثرا بدون پسوند ” سنگین” نامیده میشود. این نوع ناودانی به دلیل برخورداری از ضخامت و وزن بیشتر، اغلب مصارف صنعتی داشته و در ساخت تیرها، ستون، خرپا و موارد مشابه به کار برده میشود.
ناودانی اروپایی نیز که در سالهای اخیر در بازارهای ایران با این نام به به فروش می رسد، در واقع همان ناودانی سنگین بوده که به ناودانی UPN و UPE نیز معروفند.
در همین راستا ناودانی سنگین UPN که طبق استاندارد DIN 1026 در کشور ترکیه تولید میشود، به طور فراوانی به کشور وارد میشود که شامل سایزهای 40 الی 400 میباشد.
ناودانی سنگین چه مزایایی دارد؟
و اما ناودانی سنگین گزینه مناسب و قابل اعتماد است. این گزینه منظور خود ناودانی سنگین است نه ناودانی فوق سنگین، چرا که ناودانی فوق سنگین درست است که مقاومت بالاتری دارد اما در شرایط خاص، مثلا استفاده از فولاد استنلس استیل برای ساخت ناودانی، هزینههای سنگینی به بار میآورد.
اما ناودانی سنگین این اطمینان را میدهد که در عین فراهم بودن اطمینان از اطلاعات فنی و مهندسی دقیق، هزینه و قیمت نهایی پروژه را کاهش دهیم. در تناژ بالا، هزینه نهایی مصالح فولادی به شدت زیاد میشود و باید سعی کرد تا انها را کاهش داد. ناودانی سنگین موارد کاربردی دارد که در فهرست زیر موجود است:
کاربرد ناودانی سنگین
همچنین ناودانیهای سنگین، به دلیل تحمل وزن بالاتر در ساخت تیرها، ستونها و در ساخت خودروهای سنگین و یدککش به عنوان متصل کننده و نگهدارنده بدنه، در باربند کامیونها جهت استحکام بخشی به اتاق باربند استفاده میشوند. برخی از موارد کاربرد ناودانیهای سنگین عبارتند از:
- تولید خرپا
- ساخت اسکلت فلزی
- ساخت تیرها
- ساخت ستون ها
- تولید اسکلت ماشینآلات سنگین
- تولید لوله پایپینگ
- ساخت بادبندها
فرمول محاسبه وزن ناودانی
وزن ناودانی سایز UPN 50 به طول ۱۲ متر از طریق فرمول زیر محاسبه میشود:
( طول ناودانی (بر حسب متر) × وزن یک متر ناودانی بر اساس ابعاد از جدول اشتال= وزن ناودانی
مثال: 12 متر × 2.86 کیلوگرم = 34.32 کیلوگرم )
سایز (mm) | وزن هر متر شاخه (Kg/m) | ارتفاع (h) | عرض بال (b) | وزن شاخه ۶ متری (Kg/m) | وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m) |
۸۰ | ۷٫۰۵ | ۸۰ | ۴۰ | ۴۲٫۳ | ۸۴٫۶ |
۱۰۰ | ۸٫۵۹ | ۱۰۰ | ۴۶ | ۵۱٫۵۴ | ۱۰۳٫۰۸ |
۱۲۰ | ۱۰٫۴ | ۱۲۰ | ۵۲ | ۶۲٫۴ | ۱۲۴٫۸ |
۱۴۰ | ۱۲٫۳ | ۱۴۰ | ۵۸ | ۷۳٫۸ | ۱۴۷٫۶ |
۱۶۰ | ۱۴٫۲ | ۱۶۰ | ۶۴ | ۸۵٫۲ | ۱۷۰٫۴ |
جدول اشتال متفاوت ناودانی سبک و سنگین
جدول وزن ناودانیها در زیر ادامه موجود است. برخی از علائم به کار رفته در جدول عبارتند از: حرف h به معنای ارتفاع مقطع فولادی، d قطر، b عرض مقطع فولادی، s ضخامت جان مقطع، t ضخامت بال، r شعاع گوشه اتصال بال و جان مقطع و حرف hi نیز، ارتفاع مقطع ناودانی را پس از برش نشان میدهند.
استاندارد ناودانیها
ناودانیهای سبک، طبق استاندارد ملی ایران به شماره های 4477-1 و 4477-2 که معادل با استانداردهای GOST 8240 ، EN 10279 و DIN 1026-12 است، تولید و عرضه میشوند.
ناودانیهای سنگین نیز طبق استاندارد UPN برای ناودانیهای U شکل و UPE برای ناودانیهای C شکل استفاده میشود که هر دوی این استانداردها تحت استاندارد آلمانی DIN 1026 هستند.
سایزبندی ناودانیها
ناودانی در دو سایز 6 متری و 12 متری تولید شده و به فروش میرسد. ناودانی در انواع سایز 10 تا 400 قابل تولید است. هر یک از تولیدکنندگان این محصول در سایزهای مشخص و متعددی ناودانی تولید میکنند. سایر استاندارد ناودانیها نیز به شرح زیر می باشند:
- استاندارد فرانسوی NF A45-255
- استاندارد ناودانی مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3
تفاوت ناودانی سبک و سنگین از نظر فرایند تولید
به طور کلی ناودانیها از نظر فرآیند تولید به دو دسته تقسیم میشوند:
- فابریک
- پرسی
ناودانی فابریک
این نوع ناودانیها، از همان ابتدای کار به صورت ناودانی از خط تولید خارج میشوند. یعنی پس از ذوب شدن و نورد شمشهای فولادی در کوره و عملیات نورد توسط غلطکها و عوامل مختلف دیگر، ناودانی ساخته شده و بستهبندی میشود. قیمت این محصول به سبب گستردگی و امکان سفارشی سازی بیشتر است.
ناودانی پرسی
این ناودانیها ابتدا ورقهای فولادی مورد نیاز مشتری هستند که توسط دستگاه های پرس، پرس شده و به صورت ساده و مشبک درآمده و در نهایت بستهبندی و ارسال میگردند.
به طور کلی این محصولات ارزانتر بوده و طیف پوشش ضخامتی انها نیز کلا زیاد نیست، چرا که برای پرس ورقهای بزرگتر انرژی و ریست بیشتری نیاز است و کارخانهداران برای تولید همچین ناودانیهایی دستگاههای پرس خود را با ریسک مواجه نمیکنند.
مزیت این روش برای تولید ناودانیها، سرعت تولید بالاتر و دقت سطح مقطع بهتر نیست به روش فابریک میباشد.
اما در روش فابریک نه تنها میتوان شخصی سازی کرد و سایز مورد نیاز را سفارش داد، بلکه مقاومت و استحکام کششی محصولات فابریک که توسط نورد تولید میشوند به مراتب بالاتر از روش پرسی است.
تولید کنندگان ناودانی در ایران
در ایران شرکتهای معتبری وجود دارند که ناودانی سبک و سنگین را تولید و در بازارهای جهانی به فروش میرسانند. برخی از مهمترین کارخانجات داخلی خرید و فروش ناودانی داخلی عبارتند از:
- ناودانی ناب تبریز شامل ناودانی سبک، سنگین و اروپایی
- ناودانی نصر آذربایجان شامل انواع ناودانی 10 سنگین، ناودانی 10 نصر، ناودانی 8 سنگین و ناودانی 8 و ناودانی سبک نصر
- ناودانی شکفته مشهد، ناودانی در سایزهای 6، 8 و 10 تولید میگردد.
- ناودانی فولاد البرز ایرانیان (شرکت فایکو)، تولیدکننده ناودانی UPN و UPE
- ناودانی گروه فولاد البرز غرب ابهر، تولیدکننده انواع ناودانی سبک و سنگین اروپایی
- ناودانی صنایع فولاد مگا استیل ایوانکی
- ناودانی شرکت کوهپایه، تولید ناودانی 30، 40 و 50 طبق استاندارد اروپایی
- ناودانی اصفهان، شامل انواع ناودانی بال موازی و ناودانی بال شیبدار
- شرکت صبا فولاد منظومه
- کارخانه نورد یاوران زنجان
تقاوتهای ناودانی سبک و سنگین به طور کلی
به طور کلی ناودانی سبک و سنگین را میتوان به صورت یک جمعبندی بررس کرد که چه تفاوتهایی داشتند:
- برخورداری از ابعاد متفاوت
- تفاوت در قیمت آن ها با توجه به وزنی که دارند
- دارای کاربردها و مصارف متفاوت
- کارخانه های تولید کننده این دو مشابه نمی باشند
- دارای الگوی اشتال متفاوتی هستند
- استاندارد تولید آن ها متفاوت است
- روش تولید آنها متفاوت است که شامل روش های پرسی و فابریک می شود
خرید ناودانی
جهت خرید انواع ناودانی سبک و سنگین در انواع سایزبندی و بر حسب وزن و قیمت روز، با کارشناس شرکت آرسینکو در تماس باشید.