مقالات

مواد پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند؟

مواد پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند

در دنیای امروزی، یکی از موارد پر کاربرد در ساخت وسایل و ابزار مورد نیاز پلاستیک است. پلاستیک‌ها در تولید وسایل آشپزی، قالب نگهدارنده مواد غذایی، میز، صندلی و تقریبا تمام وسایل از پلاستیک استفاده می‌کنند. علت این امر ارزان بودن و در عین ارزانی کاربردی بودن است که پلاستیک را تبدیل به عضو جدایی ناپذیر ابزار و وسایل زندگی انسان کرده است. شاید برای شما هم سوال شده باشد که این مواد پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند ، برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

پلاستیک چیست؟

پلاستیک‌ها ترکیباتی هستند که از فرآوری نفت در پالایشگاه‌ها به دست می‌آیند. در واقع این مواد شیمیایی در طبیعت یافت نمی‌شوند و توسط انسان تولید و فرآوری می‌شود. اما برای ساخت پلاستیک به چه وسایلی نیاز است؟

مجموعه پلاستیکی ۱۲۳

ابزار مورد نیاز برای تولید وسایل پلاستیکی

پلاستیک‌ها را نمی‌توان حالت و یا فورم داد، بدین منظور پلاستیک مذاب را در درون قالب‌های فولادی که به فولاد سردکار معروف هستند، ریخته شده  و به تدریج در آنجا خنک می‌شوند. این قالب‌ها از جنس فولاد SPK تولید می‌شوند که به آن، فولاد قالب پلاستیکی می‌گویند.

 

پلاستیک نهایی می‌تواند بر حسب نیاز با قالب‌های مختلفی پر شود که شکل هندسی آن را فورم می‌دهند. مثلا برای ساخت پلاستیک ظروف مواد غذایی مختلف، از قالب‌های فولادی با عرض و ارتفاع متفاوتی استفاده می‌شود.

فولادقالب پلاستیکی نمونه فرمت

چرا از قالب فولادی برای فرم دهی پلاستیک‌ها استفاده کنیم؟

گفتیم که مواد پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند، شاید راه‌های زیادی برای حالت دادن به پلاستیک وجود داشته باشد. اما استفاده از قالب‌های فولادی spk، به دلایل موجود در فهرست زیر می‌توانند برتر باشند:

  • کم هزینه بودن
  • گرین کاری
  • سرعت بالای تولیدات
  • قابلیت پولیش کاری
  • تکنولوژی ساده و موثر
  • ضایعات تقریبا صفر
  • کیفیت محصولات تولیدی بالا

مراحل تولید پلاستیک نایلون و نایلکس

مواد اولیه پتروشیمی را درون قیفی ریخته و این قیف مواد اولیه را به سمت سیلندر و المنت‌ها هدایت می کند که باعث ذوب مواد اولیه می‌شود و سپس توسط چرخش ماردون به دای هدایت می‌شود دای مواد اولیه را به یک لایه نازک نایلونی یا نایلکسی تبدیل کرده که به سمت بالا هدایت می شود در این فاصله نایلون سرد شده و دیگر به هم نمی چسبد .

بعد از مراحل قید شده نایلون رول شده و آماده مصرف است ، این نکته حائز اهمیت است که سرعت رول شدن در ضخامت و خصوصیات نایلون تاثیر دارد. مراحل تولید که در بالا قید روش تولید رول نایلون برای مصارف گوناگون می باشد، اما دنیای پلاستیک بسیار وسیع است و دستگاه ها و عوامل خارجی بسیاری دیگر برای تولید نوع های گوناگون وجود دارد .

 

موارد استفاده از پلاستیک

همانطور که گفتیم، تقریبا در تمامی صنایع و محصولات، از پلاستیک استفاده می‌شود که وجود آن را با نگاهی دقیق‌تر به دور و بر خودمان می‌توانیم درک کنیم. از گارد و گلس گوشی‌های همراه گرفته تا مقاطع بزرگ مانند قایق‌های مسابقاتی از پلاستیک برای ساخت آن‌ها، استفاده می‌شود.

مواد پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند

پلاستیک چطور بازیافت می‌شود؟

این مواد شیمیایی ساخت بشر، پس از گذر ۱۰۰ سال تجزیه می‌شوند. این مدت برای بازیافت مواد بسیار طولانی است و می‌تواند محیط زیست را تخریب کند. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق شوم، مدیریت تولید پلاستیک است که نتیجه آن، کاهش تولیدات بی رویه پلاستیک و افزایش کاربرد و کارایی محصولات پلاستیکی است.

 

بدین منظور می‌توان قالب‌های باکیفیت‌تری برای مونتاژ پلاستیک به کار برد تا خطا را به حداقل رسانده و کیفیت خروجی به حداکثر نزدیک‌تر شود.

خرید قالب پلاستیک

جهت خرید انواع قالب‌ فولاد پلاستیکی، با واحد فروش آرسینکو در تماس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *