مقالات

چهار پهلویی فولادی چیست؟+ آشنایی با کاربرد آن

در دنیای مدرن امروزی، قطعات فلزی و فولادی نقش بسزایی را در صنایع مختلف ایفا می‏‌کنند و مهم‏ترین بخش سازه‏‌های بزرگ و کوچک محسوب می‏‌شوند. قطعات فلزی و فولادی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌‏ها برای ساخت یک نوع سازه، مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. در این بخش، قصد داریم به شرح یکی از پر کاربردترین قطعات فلزی یعنی چهار پهلویی فولادی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی چهار پهلویی فولادی

پیش از آن که بخواهیم به شرح کاربرد چهار پهلویی فولادی بپردازیم، بایستی اطلاعات دقیقی راجع به این قطعه فلزی ارزشمند و پر کاربرد داشته باشیم. چهار پهلوهای فولادی مشابه مکعب مستطیل با عرض و ارتفاع کم ولی طول بسیار زیاد هستند. همانطور که از نامش پیداست، این قطعه از فولاد ضد زنگ و آلیاژهایی همچون نیکل و وانادیوم تولید می‏‌گردد. چهار پهلویی‏‌های فولادی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‏‌ها در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. لازم به ذکر است که چهار پهلویی‏‌های فولادی با نام پروفیل توپر نیز شناخته می‏‌شوند. البته در نظر داشته باشید که برخی از چهار پهلویی‏‌ها از فولاد MO40 ساخته می‏‌شوند.

انواع چهار پهلویی فولادی

برای آن که بتوانید از چهار پهلویی فولادی به بهترین شکل استفاده کنید، باید ابتدا اطلاعات مفیدی راجع به انواع آن داشته باشید. چهار پهلویی‏‌های فولادی از نظر ظاهر و ابعاد به سه دسته A36، 304 و 1018 تقسیم می‏‌شوند. البته در نظر داشته باشید که چهار پهلویی‏‌های فولادی در سه دسته نورد سرد، نورد گرم و ترنس نیز طبقه بندی می‏‌شوند. لازم به ذکر است، برای آن که بتوانید از این محصول ارزشمند به خوبی استفاده کنید، بایستی توجه بسزایی به قطر و ابعاد آن داشته باشید.

1-چهار پهلویی A36

از پر فروش‏ترین انواع چهار پهلویی فولادی، می‏‌توان به چهار پهلویی A36 اشاره نمود. این نوع چهار پهلویی از ترکیب فولاد و کربن ساخته می‏‌شود و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. در شرکت‏‌های مختلف، چهار پهلویی‏های A36 به روش نورد سرد تولید می‏‌شوند. جالب است بدانید که گاهی از اوقات این نوع چهار پهلویی از فولاد گرمکار ساخته می‏‌شود.

2-چهار پهلویی304

چهار پهلویی فولادی 304 نسبت به دیگر چهار پهلویی‏‌ها از طول عمر و مقاومت بسیار بالاتری برخوردار است. این نوع چهار پهلویی در برابر خورده شدن مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل، متخصصان از چهار پهلویی‏‌های 304 برای ساخت دستگاه‏‌های تولید اسید و نگه دارنده لوله گوشتدار استفاده می‏‌نمایند. جالب است بدانید که چهار پهلویی‏‌های 304 نسبت به دیگر چهار پهلویی‌‏های فولادی دارای کاربرد بیشتری در صنایع گوناگون هستند و می‏‌توان از آن‏ها در هر محیط با هر شرایطی استفاده نمود.

3-چهار پهلویی 1018

چهار پهلویی 1018 نیز از آلیاژ فولاد و کربن ساخته می‏‌شود و از استحکام بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر آن، این محصول دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی می‌‏باشد. ماشین کاری و خم کاری چهار پهلویی فولادی 1018 بسیار آسان است. از این رو، شرکت‏‌های مختلف برای تولید قطعات فولادی کوچک از این نوع چهار پهلویی استفاده می‌‏نمایند.

کاربرد چهار پهلویی فولادی

 چهار پهلویی فولادی، تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد. امروزه در شرکت‏های مختلف برای تولید قطعات فولادی توپر کوچک همچون پیچ و شفت از چهار پهلویی‏‌های A36 استفاده می‌‏شود. علاوه بر آن، کارخانجات بزرگ نیز برای ساخت تریلرهای بسیار عظیم، از چهار پهلویی‏‌های نورد گرم استفاده می‏‌کنند تا بتوانند مقاومت تریلر ساخته شده را در برابر فشار و ضربات افزایش دهند. جالب است بدانید که چهار پهلویی‏‌های فولادی 304 در ساخت پیاده رو های کنار جاده‏‌ها مورد استفاده قرار می‏‌گیرند.

 

چهار پهلویی1018 نسبت به دیگر انواع چهار پهلویی‌‏های فولادی از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است. از این رو، متخصصان از آن برای تولید اسکلت و تکیه‏‌گاه ساختمان‏‌های بزرگ استفاده می‏‌نمایند. علاوه بر آن، چهار پهلویی فولادی 1018 در ساخت ماشین آلات و قطعات کشاورزی نیز کاربرد دارد. لازم به ذکر است که این نوع چهار پهلویی در برابر خم و کج شدن مقاومت زیادی از خود نشان می‏‌دهد؛ به همین دلیل نمی‌‏توان از چهار پهلویی‏‌های 1018 برای ساخت قطعات فلزی کوچک استفاده نمود.

کلام آخر

همانطور که در بخش‏‌های قبل ذکر شد، چهار پهلویی‏‌های فولادی در سه روش متنوع تولید می‏شوند و دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون هستند. البته چهار پهلویی فولادی از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و نوسانات بازار نقش بسزایی را بر روی این محصول ایفا می‏‌کند. اما هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت؛ شما می‏‌توانید با مراجعه به وبسایت ما، برای استعلام قیمت ST52 و انواع چهار پهلویی‏‌های فولادی اقدام نمایید. برای خرید این محصول ارزشمند با قیمتی مناسب و کیفیتی تضمینی، می‏‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *