مقالات

ورق صنعتی چیست؟

ورق صنعتی چیست؟

ورق صنعتی چیست؟

ورق‌ها، با توجه به شکل ظاهری که دارند، یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در ساخت محصولات گوناگون هستند. استفاده از ورق‌های مختلف را می‌توانید در صنایع متنوعی، از ساخت محصولات لوازم خانگی گرفته تا صنعت عمران مشاهده کنید. ورق صنعتی، به دسته‌ای از این ورق‌ها اطلاق می‌شود که استفاده‌ی رایج آن‌ها در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی است.

 

این ورق‌های فولادی، ویژگی‌ها متنوعی دارند که استحکام بالا، از جمله اصلی‌ترین آن‌ها است. در ادامه، ویژگی‌ها و انواع این ورق را بیشتر بررسی می‌کنیم.

ورق صنعتی چیست؟

انواع ورق صنعتی

ورق صنعتی، با استفاده از روش نورد تولید می‌شود. نورد، یکی از روش‌های تولید مقاطع فولادی است که به دو دسته‌ی سرد و گرم تقسیم می‌شود. خروجی هر کدام از این فرآیند‌ها، دارای ویژگی‌ها و خواص مخصوص به خود است. برای همین از هر کدام، در صنعت یا کاربرد خاصی استفاده می‌شود.

ورق صنعتی چیست؟

همچنین جهت خرید ورق برشی و خرید ورق صنعتی برشی، با کارشناس ما در ارتباط باشید تا نحوه محاسبه قیمت ورق‌های برشی گرید‌های مختلف را خدمتتان توضیح دهد.

ورق برشی چیست؟

ورق‌های برشی، به دو دسته کلی ورق آهنی (پایه آهن) و ورق‌های صنعتی که از طریق نورد تولید می‌شوند، دسته بندی می‌شوند.

معمولا ورق‌های آهنی از ورق st37 یا همان ورق سیاه هستند که برای مصارف ساختمان سازی، سازه‌های عمرانی و مصارف عمومی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ورق صنعتی چیست؟

اما از طرفی دیگر ورق‌های صنعتی وجود دارند که ضخامت و کیفیت ساخت بالاتری دارند و استقامت نهایی در تحمل بار و انواع فشار‌های رانشی و کششی بیشتری دارند. که در ادامه با هم بیشتر می‌خوانیم.

ورق صنعتی چیست؟

ضخامت ورق برشی صنعتی

ضخامت ورق سیاه از ۱/۵ میلی متر شروع شده و نهایتا به ۱۰۰ میلی‌متر ختم می‌شود.

ضخامت ورق برشی صنعتی

ابعاد فیزیکی ورق برشی

در حالت فابریک رول‌های فرمینگ، به طور کلی ۴ مقدار عرضی وجود دارد و از نظر طولی قابل سفارشی سازی هستند.

  • ۱۰۰ میلی‌متر
  • ۱۲۴ میلی‌متر
  • ۱۵۰ میلی‌متر
  • ۲۰۰ میلی‌متر

ورق صنعتی چیست؟

در حالت فابریک، ابعاد رول ورق کاملا قابل سفارشی سازی است. البته برخی از پرکاربرد ترین‌های رول فابریک ورق سیاه در فهرست زیر موجود هستند:

  • ورق سیاه ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه ابعاد ۲۵۰۰*۱۲۵۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه ابعاد ۶۰۰۰*۱۰۰۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه ابعاد ۶۰۰۰*۱۵۰۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه ابعاد ۶۰۰۰*۲۰۰۰ میلی‌متر
  • ورق سیاه ابعاد ۱۲۰۰۰*۲۰۰۰ میلی‌متر

 

ورق صنعتی چیست؟

به طور کلی گفتیم که ورق‌های صنعتی دو دسته‌اند:

  1. ورق صنعتی نورد سرد
  2. ورق صنعتی نورد گرم

ورق صنعتی نورد سرد

ابتدا بهتر است شما را با نورد سرد آشنا کنیم که، نورد سرد چیست؟ پیشنهاد می‌شود تا از محصولات پر فروش دیگر مانند: ناودانی ، نبشی و لوله استیل هم دیدن فرمایید.

نورد سرد

نورد سرد فرآیندی است که طی آن، مقاطع مختلف فولادی تولید می‌شود. این مقاطع در ابتدا به صورت شمش فولادی با گرید‌های آلیاژی مختلف هستند که بر حسب نیازمان آن‌ها را با استفاده از فرآیند‌هایی از قبیل همین نورد سرد و گرم، به محصول نهایی تبدیل می‌کنیم.

مراحل تولید ورق صنعتی

نورد سرد به طور کلی به چند مرحله تقسیم می شود که در ابتدا شمش فولاد وارد کوره شده و تا دمای ذوب تبلورش( زمانی که قرار است مایع شود از حالت جامد) حرارت می‌دهیم.

 

سپس در فرآیند نورد سرد، این شمش‌های نزدیک شده به نقطه تبلور به داخل قالب‌ها و یا چهارچوب‌های فولادی هدایت می‌شوند (ریخته می‌شوند) تا در آن قسمت سرد شود. این کار باعث افزایش استحکام تحمل بار ۲۰ درصدی ورق می‌شود.

مراحل تولید ورق صنعتی

همچنین موجب شکنندگی ورق در برابر نیرو‌های رانشی نیز می‌شود که معمولا محصولات تولید شده نورد سرد در مناطق زلزله خیز به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شوند. سپس در مرحله بعد این فولاد سرد شده وارد غلتک‌هایی می‌شود تا به ابعاد و ضخامت دلخواه برسد.

مراحل تولید ورق صنعتی

این غلتک‌ها تعدادشان زیاد است و فولاد وارد شده از محل ورود به غلتک اولی، بر روی ریلی سوار است و به سمت غلطک‌های پایانی هدایت می‌شود.

 

در طول این مسیر، به سبب فشار غلتک‌ها و فشار وارده بر فولاد تولید شده که در حال هدایت به سمت جلو می‌باشد، به سبب اصطکاک فولاد با غلتک‌های روبرو، از ضخامت فولاد پیوسته کم شده تا به ضخامت دلخواه برسد. 

مراحل تولید ورق صنعتی

در این حین که ضخامت در حال کاهش است، طول و عرض فولاد در حال افزایش است. چرا که در این مرحله فولاد به حالت جامد است و مواد جدیدی به آن افزوده نمی‌شود و فقط به سبب فشار، تغییر سایز در ابعاد می‌دهد. سرانجام پس از خروج از غلتک آخری، ورقی فولادی از نورد سرد تولید شده است.

 

در مرحله بعد لازم است تا ورق برش خورده و در ابعاد مورد سفارش مشتریان رول شود. این کار نیز به وسیله دستگاه برش انجام می‌شود و ورق را در سایز مورد نظر برش می‌زند. گاه محصول سفارشی کارخانه، نیازمند روکش است تا در برابر عوامل خورنده، مقاوم شود.

مراحل تولید ورق صنعتی

در این حالت پس از خروج فولاد از غلتک‌های کاهش ضخامت( یعنی زمانی که از غلتک‌ها عبور کرد)، ورق را در ابتدا با عنصر روی (Zn)، همپوشانی کرده و سپس برای برش به دستگاه برش می‌فرستند تا در ابعاد طولی مورد نظر، برش بخورد.

ورق‌هایی که با استفاده از نورد سرد تولید می‌شوند، ظاهر زیباتری دارند. اما فرآیند تولید آن‌ها باعث می‌شود تا محصول فولادی به دست‌آمده، شکنندگی بیشتری داشته باشد. برخی از انواع این ورق‌های صنعتی، ضد زنگ هستند که به آن‌‌ها پسوند گالوانیزه می‌چسبد.

کاربرد ورق صنعتی

مهم‌ترین انواع ورق صنعتی نورد سرد که در بازار به فروش می‌رسند، عبارتند از:

  • ورق روغنی: نامگذاری این ورق‌های فولادی، به خاطر ظاهری صیقلی آن‌ها است. ورق روغنی، جزو فولادهای ضد زنگ محسوب می‌شود.
  • ورق گالوانیزه: ورق پایه‌ای که در ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، با استفاده از نورد سرد تولید می‌شود. ورق به دست‌آمده، سپس روی‌اندود می‌شود تا استحکام بیشتری داشته باشد و مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش یابد.
  • ورق رنگی: ورق رنگی، در واقع همان ورق گالوانیزه است که برای زیبایی ظاهری و افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، رنگ می‌شود. استفاده از این ورق‌ها، در ساخت لوازم تزئینی و ساختمانی کاربرد زیادی دارد.کاربرد ورق صنعتیکاربرد ورق صنعتی

آلیاژ‌های مختلف ورق‌های صنعتی نورد سرد

برخی از آلیاژ‌ها در ساخت ورق‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • ST 12-03
  • ST 13-03
  • ST 14-03
  • ST 15-03

این گرید‌ها فولادی در ساخت محصولات نورد سرد به کار می‌روند.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

ورق صنعتی نورد گرم

نورد گرم یکی از ارزان‌ترین روش‌های تولید فولاد است. در این فرآیند فولاد با حرارت دیدن، در برابر تحمل بار و دماهای بالا، مقاوم می‌شود. اما تفاوت فولاد نورد سرد و گرم در میزان تلرانس و دقت محصول نهایی است.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

در این میان تلرانس و کیفیت ساخت ورق نورد سرد بیشتر از نورد گرم است و کیفیت سطح نورد گرم پایین تر از نورد سرد است، اما در مورد قیمت ورق صنعتی می‌توان چنین گفت که قیمت نورد گرم ارزان‌تر از نورد سرد است.

تولید ورق صنعتی از نورد گرم

در این روش، ابتدا شمش‌های گرید فولادی مد نظر، در داخل دیگ کوره ریخته می‌شوند و پس از حرارت دیدن( گاها تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد بسته به گرید فولاد)، داخل قالب‌هایی سرد می‌شوند. فولاد سرد شده در این مرحله به سبب سیاه و کدر بودن، شستشو می‌شود. سپس توسط غلتک‌هایی که گفته شد تحت فشار قرار می‌گیرند.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

طی این فرایند، از قطر و ضخامت فولاد ذوب شده کاسته می‌شود و بر طول و عرض آن، بر اساس نیاز مشتری افزوده می‌شود. حال که یک ورق با ابعاد ضخامت و عرض مورد نیاز تولید شده، نیاز است تا طول ورق نیز مشخص شود که این کار توسط همان دستگاه برش که در نورد سرد داشتیم، انجام می‌شود.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

قبل از برش، همانند نورد سرد ممکن است مشتری نیاز به ورقی ضد زنگ و مقاوم داشته باشد( مقاوم موقت). در این صورت لایه‌ای از عنصر روی (Zn) بر سطح ورق و با استفاده از استخر‌های مخصوصی که پر از این عنصر است، انجام می‌شود.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

یعنی ورق را در داخل این استخر می‌فرستند و با روکشی از روی خارج و خشک می‌شود. سپس بر حسب نیاز ابعاد طولی ورق برش می‌خورد و آماده رول بندی و بسته بندی می‌شود.

 

گرید‌های فولادی مورد استفاده در ساخت ورق صنعتی نورد گرم

برای ساخت ورق صنعتی نورد گرم نیز مانند نورد سرد، برخی از گرید‌ها کاربرد دارند که این شامل ST32 تا ST52 می‌شوند. در این میان تعدادی گرید وجود دارد که از آن‌ها برای ساخت فولاد نورد گرم استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق صنعتی

خواص یک ورق صنعتی، وابستگی زیادی به روش تولید آن دارد. ورق‌هایی که با روش نورد گرم تولید شده‌اند، دارای ظاهری مات، اما انعطاف‌پذیری بسیار بالایی هستند. محصولات خروجی نورد سرد، شکننده هستند، اما ظاهری صیقلی آن‌ها، باعث می‌شود زیباتر باشند. استحکام هر دو ورق نیز بالا است، اما به آلیاژ به کار رفته در تولید ورق، وابستگی زیادی دارد.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

برای خرید ورق صنعتی که با روش نورد سرد تولید شده است، باید هزینه‌ی بیشتری نسبت به قیمت ورق صنعتی نورد گرم پرداخت کنید.

کاربرد ورق صنعتی

ورق‌های صنعتی، همانگونه که از نامشان پیداست، در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف کاربرد دارند. از ورق‌های نورد سرد در صنایع لوازم خانگی و ساختمانی استفاده می‌شود. استفاده از ورق‌های نورد گرم را می‌توانید در صنایع پتروشیمی، تانکر‌سازی و ساخت و ساز‌های ساختمانی مشاهده کنید.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

قیمت ورق صنعتی

قیمت ورق صنعتی در بازار کشور دستخوش برخی عوامل است که در فهرست زیر قابل مشاهده هستند:

  • قیمت روز سنگ آهن
  • هزینه خرید مواد اولیه برای ساخت آلیاژ‌های مختلف مانند عناصر مصرفی و مبحث انرژی مصرفی کارخانه
  • قیمت روز ارز و طلا
  • میزان تورم
  • برند تولید کننده ورق صنعتی
  • هزینه‌های حمل و نقل بار
  • عوارض و گمرکی( برای محصولات وارداتی)
  • تقاضای بازار داخلی
  • تقاضای بازار خارجی
  • عوامل سیاسی و جهانی (مانند جنگ روسیه و اوکراین)

همگی این عوامل ذکر شده، در قیمت روز ورق صنعتی موثر بوده و بشدت تاثیر گذار هستند. با توجه به این موارد و لیست قیمتی موجود در صفحه، از قیمت روزانه ورق صنعتی مطلع شوید.

کاربرد ورق صنعتی

همچنین در صورت نیاز به مشاوره خرید ورق صنعتی، می‌توانید با کارشناس شرکت ما در تماس باشید و به صورت تخصصی از ایشان درباره وضعیت قیمت ورق صنعتی و پیشنهاد بهترین گرید و مشخصات رول صنعتی مورد نیازتان، مشاوره رایگان بگیرید.

کاربرد ورق صنعتی

کاربرد ورق صنعتی

خرید ورق صنعتی

همچنین شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز به خرید انواع ورق صنعتی و ساختمانی، از ورق صنعتی 1 میل گرفته تا ۲۰۰ میل، از ابعاد چند سانتی تا چند متر ورق‌های صنعتی را از آرسینکو بخواهید. شرکت راستین ساختار ایفا نیرو، مفتخرا در تلاش است تا نیاز محصولات فولادی وآهن‌آلات مورد نیاز هموطنان را در اقسا نقاط کشور تامین کند.

کاربرد ورق صنعتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *