مقالات

ناودانی پرسی یا فابریک؛ کدام بهتر است؟

upn steel channel pressed and fabric

ناودانی‌ها همانند سایر مقاطع فولادی مختلف دیگر از روش‌های گوناگونی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. این مقاطع با پیشرفت تکنولوژی و بر حسب نیاز بشر، روز به روز تغییراتی را در سبک تولید و مونتاژ خود ارتقا می‌دهند. از این رو تفاوت در روش تولید ان‌ها می‌تواند بر قیمت کالا موثر باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را در مورد ناودانی پرسی یا فابریک، کدام بهتر است؟ آشنا کنیم. بدین منظور بهتر است از مقاله ناودانی چیست؟ دیدن فرمایید تا دیدگاهی جامع نسبت به ماهیت ناودانی پیدا کنید.

 

اما ناودانی به خودی خود دارای خواصی است که با تغییر استاندارد و یا روش تولید آن، خواص فیزیکی مکانیکی‌اش تغییر می‌کنند. این تغییرات اندک هستند اما در پروژه، خود را نشان می‌دهند. بیاید ابتدا با موضوع ناودانی چیست شروع کنیم.

ناودانی چیست؟

ناودانی مقاطعی به شکل c یا u انگلیسی هستند که در فضای میانی خود می‌توانند جا برای قرار دادن مصالح داشته باشند. به تعبیری دیگر ناودانی می‌تواند با مصالح مختلفی پر شود. این مصالح در ساختمان سازی با بتن و گچ عموما پر می‌شوند. در صنایع مختلف نیز از این خاصیت استفاده می‌شود.

اما گفتیم که به شکل c یا u انگلیسی هستند، یعنی دو بال دارند که بر یک جان عمود شده‌اند. یک مقطع دیگر هم به این شکل می‌باشد که تفاوت بزرگی دارد. ان مقطع نبشی است. در نبشی جان وجود ندارد. در واقع دو بال بر یکدیگر عمود شده‌اند و تشکیل جان برای یکدیگر داده‌اند.

 

اما در ناودانی دو بال بر یک جان عمود شده‌اند. این موضوع باعث تفاوت هندسی و در نتیجه تغییرات خواص فیزیکی و مکانیکی این دو پروفیل از یکدیگر می‌شود. اما از مبحث دور نشویم، ما داشتیم در مورد ناودانی و انواع آن از نظر روش تولید صحبت می‌کردیم. 

ناودانی‌ها به طور کلی به دو دسته تولید می‌شوند، اما روش‌های دیگری برای تولید مقاطع فولادی وجود دارد که در شرایط خاصی از ان‌ها استفاده می‌شود. مانند ذوب القایی و الکتریسیته که هزینه زیادی دارند. اما در عوض مقطع تولید شده کیفیت ساخت بشدت بالایی دارد و مطلوب برای طیف گسترده‌ای از مصارف حساس است.

اما به طور عمومی در ساخت ناودانی از دو روش به صورت پیش‌فرض توسط کارخانجات تولید می‌شود که این دو روش عبارتند از:

  • پرسی
  • فابریک

این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی هر یک از ان‌ها می‌پردازیم.

ناودانی تولید شده از روش پرسی

در این روش ابتدا فولاد را تبدیل به ورق می‌کنند، سپس آن را توسط فرآیند ثانوری تبدیل به ناودانی می‌کنند. در واقع روش پرسی روشی است که ورق فولاد توسط دستگاه‌های پرس، پرس کاری شده و تبدیل به ناودانی که محصول مد نظر است، تبدیل می‌گردد.

ابتدا مشخصات مورد نیاز مشتری از وی پرسیده می‌شود. این مشخصات شامل آلیاژ و گرید فولادی است که قرار است تبدیل به ناودانی شود. همچنین ضخامت و ابعاد نهایی ناودانی، به علاوه عملیات‌های ثانوی گالوانیزاسیون و یا روکش دار کرد نیز قبل از تولید پرسیده می‌شود تا فاز‌های مختلف کارخانه جهت انجام فرآیند تولید آماده کار شوند.ناودانی پرسی در انواع ناودانی، ناودانی چیست؟

پس از دریافت لیست دستورات از طرف کارفرما، شمش‌های فولاد مورد نظر توسط کوره مذاب تبدیل به مواد مذاب شده و طی فرآیند‌های مختلف نورد گرم و سرد، آن را تبدیل به ورق کرده و پس از تبدیل شدن به ورق فولادی، توسط غلطک های نورد به ضخامت مد نظر می‌رسانند و پس از آن، توسط دستگاه‌های برشی برش‌زده‌شده و به سایز(طول) مد نظر می‌رسانند.

پس از برش کاری نوبت به خمش می‌رسد که در این فاز، در مرکز ورق توسط دستگاه و تیغه بزرگ آن، فشار بر سطح ورق وارد شده و آن را تبدیل به ناودانی می‌کند. در این فاز است که فرایند گالوانیزاسیون یا روکش کاری انجام می‌شود.

 

ناودانی را به فاز مربوطه منتقل می‌کنند تا در استخری از عنصر روی (Zn) فرو رود و پس از پوشش و جذب روی توسط ناودانی، آن را در صورت نیاز به مصارف حساس مانند مکان‌های تولید مواد غذایی و یا دارویی که به میکروب و باکتری حساس هستند، در فاز دیگری ضد عفونی می‌کنند.

 همانند گالوانیزاسیون، ناودانی را درون استخری از اسید‌های کلرید فرو می‌فرستند تا در آن بغلتد و ضد عفونی شود. پس از ضد‌عفونی شدن در این فاز۷ نوبت به بسته‌بندی ناودانی می‌رسد و آن را با استفاده از مفتول‌هایی، بسته بندی و توسط کامیون ها روانه مقصد هدف می‌کنند.

به صورت پیش‌فرض ناودانی‌های پرسی تولید شده توسط کارخانه‌های مختلف، گالوانیزه یا ضد‌عفونی نمی‌شوند چرا که سفارشی نیستند.

ناودانی پرسی به سبب فشار زیاد وارده به هنگام پرس شدن، محل اتصال بال به جان آن از ضخامت کمتری برخوردار است. کاربرد این نوع ناودانی بر اساس جنس ورقی که در تولید آن به کار رفته شده است مشخص میشود.

روش تولید ناودانی پرسی به علت دارا بودن پارامتر‌هایی همچون: سرعت بالا در هنگام پرسکاری، ابعاد دقیق و لبه‌های صاف و صیقلی، موجب شده تا از این ناودانی‌ها بیشتر در مصارف ساختمان‌سازی استفاده شود. 

 

استاندارد ناودانی پرسی

مشخصات ناودانی های پرسی یا سرد نوردیده در استاندارد ملی 7339 آورده شده است.

نکات مثبت ناودانی پرسی

این ناودانی تولید شده نکات مثبتی دارد که به شدت توسط بازار‌های هدف مورد استقبال قرار می‌گیرد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • وزن سبک و قیمت مناسب
  • کیفیت ساخت بالا و سطحی صاف و یکدست با کمترین تلرانس
  • سبک و قابلیت نصب و جوشکاری مطلوب
  • سرعت مونتاژ و دقت بالا
  • گوشه و لبه‌های صاف و گرد

نکات منفی ناودانی پرسی

ناودانی پرسی در کنار نکات مثبتش، نکات منفی‌ای دارد که بهتر است ان‌ها را نیز بیان کنیم:

  • طیف سایز‌بندی محدود نسبت به ناودانی فابریک
  • استقامت و تحمل بار کمتر نسبت به نوع فابریک
  • طول عمر کمتر

اما پس از بررسی ناودانی پرسی، نوبت به ناودانی فابریک است.

ناودانی فابریک چیست؟

ناودانی فابریک یا همان ناودانی استاندارد، ناودانی‌ای است که از همان ابتدای تولید و بدون فاز اضافه، ناودانی تولید می‌شود. مزیت این امر ساخت ناودانی‌هایی عظیم و جثه با خواص مکانیکی قوی‌تر و فیزیکی‌تر است. در واقع ناودانی فابریک استقامت و ماندگاری بیشتری نسبت به ناودانی پرسی دارد.

انواع ناودانی upn در ناودانی چیست؟

ناودانی های فابریک یا گرم نوردیده در دو نوع لبه گرد بال شیبدار و همچنین بال موازی موجود هستند. استاندارد ملی به شماره 1-4477 در خصوص نوع بال شیبدار و استاندارد 2-4477 در مورد ناودانی بال موازی تدوین شده است. هر کدام از این دو نوع ناودانی به صورت سبک و سنگین نیز تولید می شوند.

در تولید ناودانی فابریک به روش نورد گرم از شمش های فولادی از گریدهای مندرج در استانداردهای DIN EN 10025-2  تا DIN EN 10025-5 استفاده می شود. شمش های فولادی ابتدا در کوره تحت حرارت قرار گرفته و تا دمای 1100 درجه سانتیگراد گرم می شود.

 در تولید این نوع ناودانی، ابتدا شمش فولاد است که بر حسب نیاز مشتری اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. سپس کارخانه شمش‌های آلیاژی متناسب با گرید فولادی مد نظر ناودانی را تهیه کرده و شمش ها را در کوره مواد مذاب می‌ریزد.

 

پس از رسیدن به دمای مد نظر برای تبلور مجدد، فولاد را در حالی که تبدیل به مایع نشده ولی در شرف ان است را خارج از دیگ سرد کرده و سپس بر روی آن عملیات نورد را اغاژ می‌کنند. این فرآیند و زمان و میزان سرد شدن فولاد در جایی دیگر بسته نوع فرآیند نورد سرد و گرم دارد.

بیشتر به روش نورد گرم تولید می‌شوند. پس از سرد شدن توسط غلطک‌های نوردی به شدت مورد فشار و اصطکاک قرار می‌گیرد تا عرض و ضخامتش کاهش یافته و بر طول فولاد بیافزاید.

در این زمان است که فولاد به ضخامت دلخواه رسیده و سپس توسط غلطک‌های دیگری که در محور‌های طول و عرض قرار دارند، فولاد را تحت فشار قرار می‌دهند تا به شکل ناودانی در بیاید. پس از تبدیل شدن به ناودانی، فاز‌های دیگر بر حسب نیاز قابل فعالیت هستند و گالوانیزه یا ضد‌عفونی نیز می‌شود.

در نهایت نیز تبدیل به محصول شده و قابل صادرات به سمت بازار است.

نکات مثبت ناودانی فابریک

ناودانی فابریک نیز مانند پرسی، خواص مثبتی دارد که توجه جامعه هدف را جلب می‌کند تا آن را انتخاب کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • طول عمر زیاد
  • مقاومت در برابر فشار و کشش بیشتر
  • تحمل بار سنگین‌تر
  • خصوصیات سفارشی سازی بیشتر مانند ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر

نکات منفی ناودانی فابریک

همچنین ناودانی فابریک نکات منفی‌ای دارد که بهتر است آن‌ها را بگوییم:

  • کیفیت ساخت پایین‌تر نسبت به پرسی
  • ضخامت و گوشه‌های زیاد سطح مقطع
  • سرعت تولید و مونتاژ ضعیف‌تر

ناودانی پرسی بهتر است یا فابریک؟

با توجه به کاربرد ناودانی‌ها، می توان این پاسخ را داد که هر‌کدام مناسب چه مصارفی هستند و در این صورت می‌توان ان‌ها را با یکدیگر بررسی کرد.

تصویر ناودانی فابریک upn در انواع ناودانی چیست؟

کاربرد ناودانی پرسی

برخی از کابرد‌های ناودانی پرسی عبارتند از:

  • بناهای معماری
  • اسکلت ماشین
  • نمای ساختمان
  • سازه‌های دریایی
  • ساخت چهارچوب در و پنجره
  • پوشش سقف ساختمان
  • ساخت تجهیزات گرافیکی
  • نگهداری بناهای تاریخی در معرض خرابی( به عنوان نگهدارنده)
  • قطعات مختلف وسایل موجود در خانه و محیط زندگی به صورت ترکیبی

کاربرد ناودانی فابریک

برخی از موارد کاربرد ناودانی فابریک عبارتند از:

  • تولید خرپا
  • ساخت تیرها
  • ساخت ستون ها
  • تولید لوله پایپینگ
  • ساخت بادبندها
  • ساخت اسکلت فلزی
  • تولید اسکلت ماشین‌آلات سنگین

خرید ناودانی

جهت خرید انواع و اقسام ناودانی، در انواع سایز و روش‌های تولید مختلف با جنس‌های گوناگون با کارشناس فروش شرکت آرسینکو در تماس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *