لوله هیدرولیک

لوله هیدرولیک، عبارتی ساده اما بسیار پیچیده که در واقع اشاره دارد به یک سیستم فیزیکی که متشکل از لوله و مواد در حالت مایع‌ای هستند که اجزای اصلی این سیستم را تشکیل می‌دهند. اگر شما با این سیستم آشنایی ظاهری داشته باشید، مسلما به حساسیت درونی آن پی خواهید برد. در این پست قصد داریم تا با یکدیگر به بررسی و تشریح این سیستم و کاربرد آن در صنایع، الاخصوص خودرو و کارخانجات صنعتی آشنا شویم. پس در مقاله لوله هیدرولیک استیل چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله هیدرولیک چیست؟

در واقع اصلی‌ترین و اساسی‌ترین بخش یک سیستم هیدرولیکی، شلنگ هیدرولیک یا لوله هیدرولیک می‌باشد که با طراحی خاص خود مایعات هیدرولیکی را به دیگر قسمت‌ها چون دریچه‌ و موتور منتقل می‌کند. این لوله‌ها که چند لایه‌ای می‌باشند دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی نیز هستند. برای مثال ماشین‌آلات ساختمانی معمولاً دارای لوله‌های هیدرولیک انعطاف‌پذیر و باز هستند تا انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت آزاد را فراهم کنند.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

اتصالات لوله هیدرولیک کاربردهای زیادی دارد که عمومی‌ترین آن‌ها انتقال مایعات است. علاوه بر این، لوله‌ها را می‌توان برای انتقال مایع مولد انرژی به سیستم‌های مختلف مورد استفاده قرار داد تا به عنوان یک سیستم هیدرولیک کامل عمل کنند. برای این موارد، لوله‌ها باید سفت و بی‌حرکت باشند تا بتوان به راحتی سیستم را کنترل نمود. 

انواع سیستم های هیدرولیک

سیستم‌های هیدرولیک به دو دسته سیستم باز و بسته تقسیم می‌شوند. چرخاندن توربین آبی توسط نیروی آب هیدرولیک یک سیستم باز است که در این حالت آب مجدد برای چرخش توربین استفاده نمی‌شود. اما در هیدرولیک سیستم بسته از مایع تحت فشار استفاده می‌شود که این مایع معمولا روغن هیدرولیک بوده و قابلیت استفاده مجدد را دارد.

یک مثال ملموس برای سیستم بسته، استفاده از جک هیدرولیک است که، به بالا بردن اتومبیل جهت تعویض چرخ یا تایر کمک می‌شود و در واقع روغن هیدرولیک درون یک مدار بسته قرار دارد. همچنین سیستم ترمز اتومبیل‌ها نیز یک سیستم هیدرولیکِ بسته است که در آن از روغن هیدرولیک یا به طور عامیانه روغن ترمزها استفاده می شود.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

این سیستم گسترده‌تر شده و در ابعاد صنعتی نیز انواع و ابعاد مختلفی نیز دارد که در این قسمت اهمیت لوله هیدرولیک پر‌رنگ‌تر نیز می‌شود. در واقع فارغ از بحث سیستم کلی هیدرولیک، لوله هیدرولیک مهم‌ترین قسمت سیستم پس از پمپ آن است که همواره تحت فشار بوده و به مرور زمان در اثر فشار مواد مایع درون آن، خورده شده و فرسایش می‌یابد. در این زمان جنس لوله هیدرولیک و همچنین سایز لوله هیدرولیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین گزینه در ابعاد صنعتی لوله‌ها، لوله مانیسمان یا لوله صنعتی است که مخصوص تحمل فشار مواد تولید می‌شود و تحت استاندارد‌های جهانی صنایع می‌باشد.

در واقع بهترین جنس فولادی لوله هیدرولیک، لوله‌های استنلس استیل هستند که دارای درصد بالایی از عناصر کروم و نیکل هستند تا در برابر فشار و حجم مواد، نهایت مقاومت را نشان دهند.

سیستم هیدرولیک در اکثر دستگاه‌های مواد و سیالات کارخانجات تولیدی و مونتاژی به وفور استفاده شده و در عین سادگی، از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار هستند.

انواع لوله های هیدرولیک

نوع لوله هیدرولیک انتخابی، به کاربرد آن و فشار مواد شیمیایی که ممکن است در درون آن قرار بگیرند بستگی دارد.

لوله‌های فشار پایین

این نوع از لوله ها را غالبا در کارهایی با فشار کمتر از 300 پوند بر اینچ مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از این لوله های هیدرولیک برای عبور هوا، آب، مایعات، روغن روان کننده دارای دمای زیاد و ضد یخ رایج می باشد.

لوله‌های فشار متوسط

این دسته از لوله های هیدرولیک را عموما به منظور منتقل نمودن روغن های معدنی و هیدرولیک و همچنین امولسیون های آب و روغن مورد استفاده قرار می دهند.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله های فشار متوسط از انعطاف قابل توجهی برخوردار بوده و در ماشین آلات سنگینی نظیر کامیون ها، تراکتورها و… و فرمان ها و سیلندرهای هیدرولیک با هدف بلند کردن تجهیزات به کار گرفته می شوند.

لوله هیدرولیک فشار قوی

استفاده از این لوله فشار قوی هیدرولیک در کاربردهای نیازمند فشارهای کاری بالا که محدوده فشار آن‌ها بین 1825 تا 6000 پوند بر اینچ می‌باشد، بسیار متداول است. از جمله مهم‌ترین موارد کاربرد این لوله‌های مذکور می‌توان به استفاده از آن‌ها در تجهیزات خارج از جاده و ماشین‌های لباسشویی تحت فشار اشاره کرد.

لوله‌های فشار شدید

این لوله‌ها قوی‌ترین لوله های هیدرولیک موجود در بازار هستند که فشار کاری آن ها بین 5000 تا 6000 پوند بر اینچ است. این نوع لوله های هیدرولیک را در تجهیزات ساختمانی و ماشین آلات سنگین با تغییرات ناگهانی فشار مورد استفاده قرار می دهند.

لوله های هیدرولیک بدون درز

لوله هیدرولیک بدون جوش دارای ظاهری براق و زیبا هستند. روش نصب این لوله هیدرولیک مانیسمان به صورت توکار و روکار می‌باشد که در صورت نصب روکار این لوله دیگر نیازی نیست نگران اکسیده شدن و زنگ زدگی آن‌ها باشید.

لوله هیدرولیک سیلندری

از این لوله‌‌ها که به روش کشش سرد و سنگ زنی ساچمه‌ای تولید می‌شوند در ساخت جک‌های هیدرولیکی نیز استفاده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید این لوله سیلندری را در سایز‌ها و ابعاد مختلف در بازار بیابید.

ساختار لوله هیدرولیک صنعتی چگونه است؟

لوله‌های هیدرولیکی در ساختار خود از سه لایه با جنس های مختلف برخوردار هستند. اولین لایه استفاده شده در ساخت این لوله‌ها، لوله‌ای داخلی و بهره مند از مقاومت بالا در مقابل فشار وارد شده از سوی سیال عبوری است.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

از همین رو لازم است لایه اول به گونه‌ای انتخاب گردد که جنس آن با سیالات عبوری سازگار باشد. ترکیبات استفاده شده در این لایه عبارتند از لاستیک مصنوعی یا پلی استر. همچنین منعطف بودن لوله داخلی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

لایه دومی که در ساختار شیلنگ لوله هیدرولیک وجود دارد، خود از چندین لایه تشکیل شده و بر روی لایه داخلی مستقر می شود. لایه مذکور باید به گونه ای طراحی و تولید شود که قادر به تحمل فشار درونی موجود در داخل این لوله ها باشد. در واقع می توان گفت که این لایه عهده دار وظیفه هدایت الکتریکی در لوله های هیدرولیک می باشد.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

لایه سوم آخرین و بیرونی‌ترین لایه استفاده شده در ساختار لوله هیدرولیک فلزی است. این لایه لوله را در برابر عواملی همچون شرایط جوی، مواد شیمیایی، سایش، آتش سوزی، خوردگی و… محافظت می‌نماید. جنس این لایه از پلی استر و مقاومت آن بسیار زیاد است.

قطر لوله‌های هیدرولیک را چگونه تعیین می‌کنند؟

جالب است بدانید که اندازه لوله‌های هیدرولیک را بر اساس اندازه قطر داخلی و خارجی آن‌ها مشخص می‌کنند. منظور از قطر داخلی، داخل لوله و منظور از قطر خارجی، خارج آن است.

کاربرد لوله هیدرولیک

امروزه عمده کارهای مربوط به هیدرولیک توسط هیدرولیکِ سیستم بسته انجام می‌شود. این کارها در حوزه‌های مختلفی انجام می‌شوند، از حرکت بیل مکانیکی و لودر و جرثقیل‌های بزرگ برای ساخت برج و آسمان خراش‌ها گرفته تا ارابه‌های فرود برای هواپیماهای غول پیکر یا حتی پل‌های متحرک فلزی، توسط هیدرولیکِ بسته انجام می‌شوند. به طور کلی سیستم‌های هیدرولیک در بخش های مختلف صنعت، نقشی مهم و اساسی دارند.

به طور کلی به هر سیستمی که با مایعات سیال هیدرولیک عمل می‌کند، سیستم هیدرولیکی گفته می‌شود و به دو دسته هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک تقسیم شده است. هیدرودینامیک به خصوصیات مایع در حال حرکت مربوط است و در آن انرژی جنبشی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.

لوله هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

در حالیکه هیدرواستاتیک، با انرژی پتانسیل سیال هیدرولیک ارتباط دارد به نحوی که سیال مایع باید تحت فشار و محبوس باشد و در آن انرژی فشاری به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. در واقع کاربرد زیاد علم هیدرولیک در صنعت و زندگی روزمره انسان‌ها است، که در ادامه بخشی از کاربردهای این علم را بررسی خواهیم کرد:

کاربرد شیلنگ هیدرولیک در صنعت

پرس مواد و زباله، ماشین‌های ریخته گری و تجهیزات مربوط به پارچه، کاغذ و همچنین انواع دربازکن و موارد کوچک و بزرگ بیشتر.

کاربرد لوله هیدرولیک در راهسازی و کشاورزی

تراکتورها و لودر‌های کشاورزی، جرثقیل و بالابرهای ساختمانی و…

کاربرد هیدرولیک در صنایع بسته بندی و دریایی

ماشین های پر کردن شیشه های نوشابه، نفتکش ها و بالابرهای دریایی و تریلرها و…

کاربرد هیدرولیک در صنایع غذایی

ماشین آلات مورد نیاز برای کنسرو سازی و  ساخت ظرف های یکبار مصرف و…

خرید لوله هیدرولیک

بهترین نوع و جنس در خرید لوله هیدرولیک به طور کلی لوله‌های مانیسمان هستند و در میان انواع جنسی و کیفی آن، لوله‌ای آلیاژی ضد زنگ یا استنلس استیل بهترین‌های موجود در بازار جهانی می‌باشند که طول عمر مفید بالای ۱۵ سال را دارند. شما می‌توانید برای خرید این لوله‌ها به سایت آرسینکو مراجعه نمایید.