دسته‌بندی نشده

عوامل موثر بر هزینه ساخت و ساز ساختمان

عوامل موثر بر قمیت نهایی سازه

طی سال‌های اخیر، بازار مسکن کشور به شدت ضعیف شده و علیرغم نیاز مردم به اندازه کافی واحد مسکونی وجود ندارد. بنابراین قیمت مسکن رفته رفته روندی رو به افزایش داشته است تا به حال. در چنین شرایطی ساخت و ساز مسکن می‌تواند سخت باشد چرا که افزایش قیمت مسکن تنها به کاهش میزان تولیدات منتهی نمی‌شود و عوامل دیگری نیز وجود دارند که قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با عوامل موثر بر هزینه ساخت و ساز ساختمان آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

چه عواملی بر هزینه ساخت و ساز تاثیر می‌گذارند؟

این سوال را می‌توان با بررسی پروسه ساخت و ساز ساختمان شروع کرد، یعنی ملک و مصالح ساختمانی. در واقع ارزش ملک اولین موردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در شهر بزرگی مانند تهران که مردم جهت تحصیل و کار به آن مهاجرت می‌کنند،

 

به سبب افزایش تقاضا برای واحد مسکونی خانه ویلایی بشدت کم می‌باشد و اکثرا آپارتمانی هستند. با این وجود تقاضا بیشتر از واحد‌های موجود است و به همین دلیل قیمت بالاتر رفته که نتیجه آن گرانی مسکن در تهران است.

عوامل موثر بر قیمت مسکن ۱۲۳

آپارتمان‌ها با طبقات و واحد‌های زیاد پاسخگوی نیاز مردم نیستند و پیاده سازی سیستم‌های رفاهی مانند آب و فاضلاب، برق و گاز نیاز به هزینه های بیشتری دارند تا بتوانند نیاز مردم را به خوبی و اصولی برطرف کنند.

 

بدین ترتیب ارزش واحد‌هایی که وضعیت بهتری دارند نیز بیشتر است که سبب تقسیم بندی شهر به قسمت بافت تازه و بافت فرسوده می‌شود.

 

در بافت فرسوده، خانه‌ها قدیمی ساز هستند و مشکلاتی اعم از بروز نبودن زیر ساخت‌ها برای ایجاد تغییرات جدید مهیا نیست و مردم زندگی سخت‌تری دارند.

 

اما در بافت تازه، خانه‌های نو سازی وجود دارند که طبق طرح جدید و با در نظر گرفتن جزئیات بیشتری ساخته شده‌اند. در چنین شرایطی امکانات بیشتری برای مردم وجود دارد و قیمت را برای مصرف کننده تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

 

پس مکان ملک برای ساخت و ساز می‌تواند بر ارزش نهایی آن موثر باشد. اما پس از مکان و ارزش ملک، نوبت به مصالح ساختمانی می‌رسد که عملا عمده‌ترین هزینه‌های ساختمان را در بر می‌گیرد.

جواز ساخت ۱۲۲۱۲

قیمت روزانه تیرآهن، میلگرد و مقاطع پرمصرف و با ارزش ساختمان، بخش‌های مهم ساختمان‌سازی هستند که اگر به شکل اصولی و مهندسی در نظر گرفته نشوند، می‌توانند هزینه‌های زیادی بر روی دست سازندگان و مالکان نهایی سازه بگذارند.

 

در سال‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها و همچنین افت ارزش پول ملی، قیمت مصالح ساختمانی به شدت بالا رفته و توانایی ساخت و ساز را از به رکود رسانده است. قیمت هر یک از مصالح ساختمانی بسته به هزینه‌ی تولید و عرضه مواد در بازار است که خوشبختانه بسیاری از این مواد در داخل کشور تولید و عرضه می‌شوند.

 

برخی دیگر از کشور‌های مختلف واردات می‌شوند که بسته به قیمت دلار و ارزش پول ملی تلرانس دارند و همواره قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. قیمت ST52 یکی از فاکتور‌های مهمی است که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه کرد.

 

تقریبا نصف هزینه مصالح ساختمانی ار قیمت تیرآهن و میلگرد تشکیل می‌دهند که برای جلوگیری از اتلاف سرمایه، باید به قیمت روز ST52 و ST37 که فولاد‌های ساختمانی هستند و تیرآهن و میلگرد ساختمانی را از شمش این دو گرید فولادی تولید می‌کنند، توجه کرد و قبل از خرید با کارشناس مربوطه مشورت گرفت.

 

پس از تیرآهن و میلگرد، نوبت به قیمت سیمان و آجر می‌رسد که سهم زیادی در هزینه‌های باقی مانده دارند.

عوامل موثر بر هزینه ساخت و ساز ساختمان

دستمزد کارگران و مهندسین ناظر نیز عواملی هستند که هر ساله در حال تغییر هستند. هزینه‌های صدور پروانه ساخت و جواز ساخت هم باید به لیست اضافه کرد.

 

عوامل سیاسی بازار می‌توانند بر روی قیمت مصالح و دستمزد کارگران موثر باشند، عوامل سیاسی منطقه‌ای مانند جنگ و صلح، قرار داد‌های تجاری و امثال آن بر روی قیمت‌ها موثر خواهند بود.

 

در این پست تلاش شد تا شما عزیزان را با عامل موثر بر هزینه نهایی ساخت و ساز ساختمان آشنا کنیم، حتما قبل از خرید تیرآهن با کارشناسان آرسینکو در تماس باشید تا از تغییرات قیمت بازار مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *