مقالات

ناودانی چیست؟

انواع ناودانی، ناودانی چیست؟

در این مقاله مفید و جامع، قصد داریم تا به شما هموطنان گرامی توضیح دهیم که ناودانی چیست؟ صفر تا صد آن را برای شما عزیزان با جزئیات کامل توضیح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا برای رسیدن به مطلب مورد نظر خود به دنبال عنوان مرتبط بگردید و توضیحات آن قسمت را مطالعه کنید.

 

در ابتدا به بررسی ناودانی چیست می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ناودانی پروفایل باز تشکیل شده از یک جان Web و دو بال Flanges عمود بر آن می باشد. شکل ناودانی مشابه حرف U انگلیسی بوده و به طور یک دست، این شکل در طول پروفیل(ناودانی) قابل مشاهده می‌باشد.

UPN ، UNP و یا ناودانی یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی و صنعت می باشد. به ناودانی U-Channel (کانال U شکل) نیز می گویند. پرمصرف‌ترین نوع ناودانی، ناودانی فولاد ساختمانی می‌باشد. برای ابعادِ ناودانی استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد.

 

با توجه به اینکه نبشی و ناودانی و همچنین تیرآهن و ناودانی همیشه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آن‌ها را در کنار هم ذکر می‌کنند. استاندارد های مشترکی نیز در این محصولات پرکاربرد وجود دارد که مورد استناد قرار می‌گیرند.

 

قیمت ناودانی پرسی تابع قیمت ورق سیاه ، ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌باشد. همچنین قیمت ناودانی فابریک تحت تاثیر قیمت روز آهن می باشد. چرا که قیمت مقاطع تولید شده از روش‌های نورد و عملیات حرارتی، نیازمند آهن هستند و قیمت آهن به شدت تاثیر گذار است در قیمت محصول فرآوری شده.

 

همچنین از نظر روش تولید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه بهتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

اما عموما ناودانی به این صورت در بازار عرضه نمی‌شود. بسته به نیاز مشتری و جامعه هدف، کارخانجات تولید کننده فولاد ناودانی را به روش‌هایی روکش دار می‌کنند تا ناودانی در شرایط خاص نیز مقاوم باشد و دوام بیاورد.

 

در تولید ناودانی‌های صنعتی و ساختمانی، علاوه بر فولادهای کربنی از پوشش گالوانیزه، کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیوم، فولادهای ضدزنگ نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت ناودانی با جنس‌های مختلف، متفاوت است.

نوع آلومینیوم از نظر وزنی معمولا سبک‌تر است و قابلیت شکل‌پذیری و استحکام بالاتری دارد. بیشترین کاربرد ناودانی آلومینیومی معمولا در ساخت چارچوب‌های درب و پنجره، شاسی تریلی‌ها و اسکلت سازه‌هایی پرهزینه است. آلیا‌ژهای به کار رفته در ناودانی آلومینیومی معمولا در مجموعه سری ۶۰۰۰ قرار دارد.

 

علاوه بر این ناودانی‌ها از نظر شکل ظاهر در دو نوع ساده و مشبک قرار دارند، که در ادامه به اختصار هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

از جمله کارخانه‌های داخلی معروف تولید کننده ناودانی، می‌توان به کارخانه فولاد البرز غرب، کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، کارخانه فولاد ناب تبریز، کارخانه شکفته مشهد و کارخانه نورد یاوران زنجان را اشاره کرد. ناودانی یکی از پروفیل‌های ساختمانی محبوب است که مقاومت و استحکام زیادی دارد.

 

از این رو در برابر حوادث می‌تواند از ساختمان مراقبت کند. این پروفیل مقطع باز ساختمانی، از نظر سرعت نصب امتیاز نسبتا خوبی دارد و در مدت زمان کوتاهی در محل از قبل مشخص شده قابل نصب است. برای استفاده در دهانه‌ها و خرپاها بسیار مناسب است.

 

از دیگر نکات مثبت آن که می‌تواند گزینه مناسبی برای پروژه‌ ساختمانی شما باشد، می‌توان به عمر طولانی و صرفه اقتصادی آن اشاره کرد.

 

ناودانی به دو صورت 6 متری و 12 متری در بازار عرضه می گردد که یک سری سایزها فقط 6 متری تولید شده، و یک سری سایزها 6 و 12 متری می‌شوند. دسته‌ای هم فقط در سایز 12 متری تولید می‌شوند. برای همین پیشنهاد می‌شود تا در مورد سایز تولیدی کارخانجات داخلی با کارشناس فروش آرسینکو در تماس باشید.

 

چرا باید ناودانی بخریم؟ مقایسه ناودانی با دیگر مقاطع فولادی

مقاطع فولادی در اشکال و انواع گوناگونی تولید می‌شوند، اما ناودانی به دلیل، سبک بودن و انعطاف‌پذیرتر بالا نسبت به سایر مقاطع فولادی کاربرد بیشتری دارد.انعطاف‌پذیری بالای ناودانی موجب می‌شود تا در هر شرایطی بتوان آن را به شکل مورد نظر درآورد. البته ناودانی معایبی نیز دارد.

 

یکی از معایب بزرگ ناودانی، مقاومت کمتر  آن نسبت به سایر مقاطع فولادی است. با این حال به سبب قیمت مناسب‌تر، بازار خرید و فروش ناودانی بهتر از سایر مقاطع فولادی است و در ایران به شدت کاربرد دارد.

انواع ناودانی را بشناسید

ناودانی بر اساس شکل ظاهری بدنه، وزن، حالت سطح مقطع، کاربرد و نحوه تولید انواع مختلفی دارد. همچنین بزرگ‌ترین تفاوت ناودانی‌های مشابه، استاندارد تولید آن‌هاست. برای مثال ناودانی استاندارد اروپایی با ناودانی استاندارد داخلی متفاوت است. در ادامه دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. ابتدا به بررسی استاندارد می‌پردازیم.

استاندارد‌های ناودانی‌ها

ناودانی یکی از پر مصرف‌ترین تولیدات فولادی است که به دو روش نورد سرد و گرم تولید می‌شود و در کاربری عمرانی به دو نوع C و U تقسیم می‌شوند. برای ناودانی دو نوع استاندارد ابعادی UPE و UPN وجود دارد که UPN (یا همان UNP) کاربرد صنعتی بیشتری داشته و به ناودانی اروپایی شهرت دارد.

 

تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته در هر کدام از آن‌هاست. استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که  استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این دو استاندارد تعریف شده در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از این محصول در کشورهای دیگر با استانداردهای مخصوص به خود تعریف می‌شود.

 

استاندارد فرانسه NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناودانی در نظر گرفته شده که در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد. همچنین کلیه مشخصات ناودانی‌های بازار کشور از جمله مشخصات ابعادی، وزنی و رواداری‌های مربوط به آن، در استاندارد DIN 1026 و استاندارد ملی ایران 4477 بخش اول آمده است.

 

نکته: استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناوداني‌های مقاوم به خوردگی است.

 

همچنین برای بدست آوردن این اطلاعات و اطلاعات جانبی دیگر می توان به جدول اشتال مراجعه نمود. در ادامه هم به جدول اشتال خواهیم رسید اما قبل از آن باید در انواع روش‌های تولید ناودانی صحبت کنیم که ناودانی‌ها به چه روش‌هایی تولید می‌شوند. چرا که تاثیر بسزایی بر قیمت این محصول می‌گذارند.

 

انواع روش‌های تولید ناودانی

  • ناودانی پرسی: این نوع با روش پرس ورق‌های فلزی تولید می‌شود.
  • ناودانی فابریک: برای این نوع، شمش فلزی مستقیما نورد گرم یا سرد شده و خروجی ناودانی است و البته ناودانی فابریک خود دو نوع نورد گرم و سرد دارد.

 

تصویر زیر تفاوت شماتیک دو نوع فابریک و پرسی را نمایش می‌دهد.

تصویر ناودانی‌ها از نظر روش تولید، ناودانی چیست؟

ناودانی پرسی

ناودانی پرسی در انواع ناودانی، ناودانی چیست؟

ناودانی‌های پرسی، همان طور که از اسمشان پیداست، از پرس کردن ورق‌هایی به طول 6 متر به یکدیگر تولید می‌شوند.

البته از نظر طول ورق قابل سفارشی سایزی هستند. این نوع ناودانی ماشینکاری بهتری نسبت به نوع فابریک دارد و در مواردی که نیاز به کیفیت ساخت سطح مقطع بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش تولید ناودانی پرسی با استفاده دستگاه قالب می باشد. ورق آهن با ضخامت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با عبور از خط تولید، طی فرآیند شکل دهی سرد، به شکل ناودانی در می آید. بسته به شرایط  و محیط مصرف با دستگاه گیوتین به اندازه‌ی دلخواه برش و در صورت نیاز با دستگاه خم، شکل‌دهی یا فورمینگ می‌شود.

 

ماده اولیه‌ای که با استفاده از آن ناودانی را به روش پرسی تولید می‌کنند، ورق فولادی است. برای اینکار ابتدا ورق را در ضخامت مورد نظر برش می‌دهند. در مرحله بعدی ورق برش خورده را از قسمتی که از قبل مشخص می‌شود، خم می‌کنند تا ناودانی شکل نهایی خود را بدست آورد.

 

ناودانی پرسی به دلیل فشار پرس، در محل اتصال جان به بال دارای ضخامت کمتری نسبت به ناودانی فابریک می‌باشد. اما از طرفی به دلیل سرعت بالای پرسکاری و همچنین ابعاد دقیق و صاف لبه‌های ناودانی پرسی، کاربرد بسیار بیشتری دارد.

ناودانی فابریک

تصویر ناودانی فابریک upn در انواع ناودانی چیست؟

نورد گرم

ناودانی فابریک از طریق فرآیند نورد تولید می شود. در  این روش شمش در دستگاه نورد قرار داده شده و با افزایش گرما و حرارت محصول خروجی به صورت یک رول صاف بدست می‌آید. در مرحله بعد رول ها در دمای بالا از میان غلطک های دستگاه نورد عبور کرده و به شکل ناودانی در می آیند.

 

در انتها قطعه سرد می شود. سرد شدن قطعه باعث می شود که دچار انقباض شود و به همین دلیل نتوانیم قطعه ای با ابعاد دقیق به دست آوریم.

 

در این روش تولید ناودانی ابتدا شمش فولادی در کوره‌هایی با ویژگی خاص ذوب می‌شود. بعد از آن کارهای دیگری روی شمش اعمال شده و به حالت ناودانی درآورده می‌شود. این روش تولید ناودانی را نورد شده یا فابریک می‌نامند. تولید این پروفیل ساختمانی با استفاده از نورد می‌تواند با نورد گرم یا سرد انجام شود.

 

در تولید ناودانی به روش نورد گرم بعد از اینکه شمش در کوره مخصوص به دمای مشخصی رسید، آن را از غلتک‌های نوردی که به صورت یک تونل هستند و هر کدام از این غلطک‌ها زاویه و فرم بعدی را تا رسیدن فولاد به شکل ناودانی مد نظر برسد را بر عهده دارند.

 

پس از این توسط فاز‌های دیگر در صورت نیاز گالوانیزاسیون و یا عایق بندی می‌کنند. این کار توسط عنصر روی (Zn) انجام می‌شود. در طول فرایند نورد گرم تولید ناودانی، حرارت وارده بر شمش‌ها به بالای 926 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

 

البته ناودانی‌های تولید شده با روش نورد گرم کیفیت چندانی ندارند، زیرا در این روش فرصت کافی برای تولید و شکل‌گیری به اندازه روش پرسی وجود ندارد. علت آن هم تفاوت در تبدیل کردن شمش به محصول نهایی و تبدیل کردن ورق به محصول نهایی است.

 

طبیعتا ورق ابتدا تولید شده و ورق کیفیت خوبی دارد و بعد تغییر شکل دهد از کیفیت ساختش کم نمی‌شود. اما به طور کلی ناودانی‌های فابریک ضخامت‌های بیشتری دارند،

 

چون قابل سفارشی سازی اولیه هستند و نیاز به دستگاه‌های قدرتمند برای خم کردن ورق‌های با ضخامت بالا نیست(مستقیما تبدیل به ناودانی می‌شود در روش فابریک).

نورد سرد

برخی مقاطع به دلیل ضخامت و نحوه ساختشان نمی‌توانند با استفاده از نورد گرم تولید شوند. در چنین مواردی برای تولید آنها از روش نورد سرد استفاده می‌کنند. کیفیت ناودانی‌هایی که به این روش تولید می‌شوند معمولاً از ناودانی‌های تولید شده به روش نورد گرم بیشتر است.

 

در تولید به روش نورد سرد به همان مقاطعی که به روش نورد گرم تولید می‌شدند، زمان بیشتری داده می‌شود تا بتوانند شکل بهتری به خود گرفته و استحکام آنها در شرایط خواسته شده افزایش یابد. از همین رو قیمت ناودانی نورد فابریک نورد سرد اندکی گران‌تر از ناودانی نورد گرم است.

 

در این روش با صرف زمان بیشتر و سرد کردن فولاد و بازپخت آن، انرژی بیشتری خرج می‌شود اما در انتها ناودانی تولید شده از نظر ماشینکاری و بالانس، دقت بالاتری دارد و قدرت تحمل بار آن حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. علت این امر انقباض قوی ملکول‌های درونی ناودانی و افزایش تراکم آن‌ها در هر میلی‌متر مربع است.

 

اما از نقاط ضعف ناودانی فابریک نورد سرد می‌توان به استحکام کششی پایین‌تر از نورد گرم اشاره کرد که برای مناطق زلزله خیز که دمای هوا نسبتا سرد است پیشنهاد نمی‌شود(به علت تراکم مولکولی بالاتر قدرت در مقابله با تنش کاهش پیدا می‌کند و استحکام تحمل بار بیشتر می‌شود).

شکل ظاهری ناودانی‌ها

به طور کلی ناودانی از نظر شکل و قیافه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • ساده
  • مشبک

ناودانی ساده

ناودانی ساده به دسته‌ای از ناودانی‌ها گفته می‌شود که هیچ حفره و سوراخی در سطحشان وجود ندارد و برای مصارف ساختمانی و صنعتی به طور کلی به کار می‌روند و عمدتا ناودانی را این چنین در بازار می‌شناسند. ناودانی‌های ساده می‌توانند به روش نورد گرم یا سرد یا با استفاده از دستگاه پرس تولید شوند.

 

ناودانی ساده در سایزهای مختلف بین 5 تا 22 وجود دارد. ارتفاع این ناودانی نیز از 30 تا 400 میلی‌متر متغیر است. از این ناودانی در مواردی مثل ساخت پل‌های باربر، ساخت قاب و چارچوب برای دستگاه‌های صنعتی، اتاق اتومبیل و … استفاده می‌شود.

ناودانی مشبک

اما ناودانی مشبک دسته‌ای از ناودانی‌ها است که بر روی سطحشان حفره یا سوراخ‌هایی به شکل شبکه‌ای وجود دارد.

 

این حفره و سوراخ‌ها برای این تعبیه می‌شوند که ناودانی شاید در بعضی مواقع نیاز باشد با پیچ و مهره نصب شود و غیر از آن، اتصالات مختلفی از بین این سوراخ‌ها رد شود مانند کابل برق تلفن و موارد مشابه آن. ناودانی مشبک معمولا در تولید قفسه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر این ناودانی را از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌کنند تا در کنار قیمت ارزان نسبت به ناودانی استیل، خاصیت ضد زنگ هم داشته باشد. اما گالوانیزاسیون دائمی نیست و طول عمر کمتری در محیط‌های خورنده دارد و بیشتر برای محیط‌های شرجی تجویز می‌گردد.

 

انواع ناودانی بر اساس مواد سازنده

گفتیم که ناودانی‌ها از نظر جنس نیز متفاوت هستند. از نظر جنس مواد سازنده ناودانی به دسته‌های فهرست زیر تقسیم می‌شود:

  • ناودانی آهنی
  • ناودانی آلومینیومی
  • ناودانی استیل
  • ناودانی گالوانیزه

 

ناودانی آهنی

ناودانی تولید شده از گرید‌های فولادی مختلف مانند فولاد‌های نورد سرد و نورد گرم که به طور کلی برای ساخت مقاطع فولادی به کار می‌روند، برای ساخت ناودانی نیز به کار می‌روند که روکش ندارد و خود ناودانی است. قیمت این دسته ارزان‌تر از سایر دسته‌های ناودانی بر حسب مواد تشکیل دهنده است.

ناودانی آلومینیوم

اگر می‌خواهید ناودانی سبکی تهیه کنید، نوع آلومینیومی برای شما مناسب‌تر از انواع دیگر است. همچنین ناودانی آلومینیومی بیشتر حالت دکوراتیو دارد و برای زیبا کردن نمای ظاهری ساختمان‌های لوکس به‌کار می‌رود.

 

ناودانی‌های استیل نیز از جمله ناودانی‌هایی هستند که کاربرد زیادی دارند، البته قیمت تمام شده تولید ناودانی آلومینیومی در ضخامت‌های بالا اصلا به صرفه نیست و گران تمام می‌شود. اما در ازای ان قدرت استحکام و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر ناودانی‌ها دارد.

 

علت این تفاوت، قیمت بیشتر سنگ آلومینیوم نسبت به سنگ آهن است. اما به طور کلی بهترین ناودانی‌هاست.

ناودانی استیل

با توجه به اینکه استیل خاصیت ضد زنگ دارد، در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت بالاست و ساختمان در معرض خوردگی قرار دارد.

 

 این جنس از ناودانی بسیار مناسب است. استنلس استیل یا همان فولاد استیل، محبوب‌ترین نوع فولاد در جهان است که به سبب زیبایی و قدرت تحمل فشار و مواد خورنده، ماندگاری بالا و در برخی آلیاژ‌ها مانند سری ۳۰۰ و ۴۰۰، قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که علت آن وجود عنصر کروم و مولیبدن است.

 

کروم برای ایجاد یک لایه محافظ قدرتمند در سطح فولاد و مولیبدن برای ارتقای استحکام نهایی فولاد به کار می‌رود که هر دوی این عناصر گران هستند و به میزان افزایش درصد آن‌ها در ترکیبات فولاد، قیمت آن بشدت افزایش پیدا می‌کند.

 

طول عمر محصولات استنلس استیل خانواده ۳۰۰ و ۴۰۰ در شرایط عادی بالای ۱۵ سال است. در نهایت می‌توان گفت که بهترین جنس برای محیط‌های خورنده و شیمیایی استنلس استیل است و از آن برای ساخت مقاطع فولادی شرکت‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

 

اگر در مناطق خیلی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، استنلس استیل بهترین گزینه است و قابلیت بازیافت نسبتا خوبی نیز دارد. ابعاد استاندارد نوع استیل ناودانی در ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ به همراه ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید و عرضه می‌شود که قابل سفارشی سازی می‌باشد.

 

ناودانی گالوانیزه

انواع ناودانی عموما با استفاده از ورق نوردگرم‌شده ساخته می‌شوند. بسته به کاربرد ناودانی شما، می‌توان آن را گالوانیزه یا گالوانیزاسیون کرد. ناودانی گالوانیزه طی اخرین فرآیند تولید ناودانی ایجاد می‌شود.

 

در واقع یک پوشش روی است که ناودانی را قبل از مرحله بسته‌بندی، درون یک فاز پر از عنصر روی (Zn) می‌اندازند و با روی همپوشانی می‌کنند. روی باعث جلوگیری از ارتباط فولاد و هوا یا مواد خورنده و مرطوب می‌شود. این کار هزینه نسبتا ارزانی دارد، اما ماندگاری دائمی ندارد.

 

البته به راحتی هم برداشته نمی‌شود اما به طور کلی طول عمرش به استنلس استیل نخواهد رسید چرا که در استنلس استیل، یک لایه عنصر کروم در ترکیب اولیه فولاد و آلیاژ به کار می‌رود و کروم ترکیب می‌شود درون ملکول‌های فولاد. اما گالوانیزه روکش است.

 

به طور کلی گالوانیزه ناودانی امری مفید است تا با هزینه کمی عمر ناودانی را افزایش داد و ان را در برابر عوامل خورنده حفظ کرد. همچنین از مضرات گالوانیزاسیون می‌توان به جوشکاری بد اشاره کرد.

 

چرا که تمام سطح ناودانی روکش دار می‌شود و از این رو برای جوشکاری باید لایه برداری کرد تا اتصال میان الکترود و فاز برقرار شود. همانطور که گفتیم بیشتر برای ناودانی مشبک به کار می‌رود که با پیچ و مهره بسته شود و نیاز به جوش نباشد.

 

از این نظر کاربرد خاصی دارد و بهتر است، پیچ و مهره هم راحت‌تر نصب می‌شود و هم قابلیت‌های بیشتری دارد.

 

مشخصات و ویژگی های ناودانی

  • مقاومت ناودانی در برابر تنش‌ها و فشار‌های وارده زیاد است(قانون هوک و خاصیت ارتجاعی فولاد)
  • سرعت نصب و اتصالات متنوع ناودانی در مصارف ساختمان سازی و صنعتی
  • مقاومت بسیار بالای ناودانی در دهانه‌ها و خرپاهای سازه‌های مختلف
  • اشغال فضای کم و وزن سبک در عین مقاومت بالا
  • کارا بودن در زمان طولانی
  • کم بودن وزن اسکلت فلزی(در ابعاد بزرگ بیشتر به چشم می‌آید مخصوصا ناودانی اروپایی)
  • تحمل در برابر ضربه و کشش
  • کم بودن پرتی ناودانی
  • دقت نسبتا خوب سطح مقطع

 

سایز ناودانی

سایزبندی ناودانی‌ها بر اساس ارتفاع آن‌ها صورت می‌گیرد. این عدد بر‌حسب سانتی‌متر بیان می‌شود. به‌عبارت‌دیگر درصورتی‌که بال‌های یک ناودانی دارای ارتفاع ۸ سانتی‌متر باشند، به آن ناودانی 8 میگویند. اگر ۱۶ سانتی‌متر باشد به آن ناودانی ۱۶ می‌گویند و موارد مشابه این چنینی.

همانطور که گفتیم، ناودانی‌های ساده فولاد کربنی(ناودانی آهنی) در سایزهای 8، 10، 12 و 16 موجود هستند. ارتفاع این ناودانی ها بین 30 تا 400 میلی‌متر است.

در جدول زیر، مشخصات ابعادی ناودانی‌های موجود در بازار کشور جمع‌آوری شده است:

ردیف سایز ناودانی  ضخامت(میلیمتر) یک متر ناودانی (کلیو‌گرم) وزن شاخه 6 متری  (بر حسب کیلو) شاخه 12 متری (بر‌حسب کیلو)
1 6 6 5 30.4
2 6.5 5.5 7 42.5
3 8 6 8.6 51.8 103.7
4 10 6 10.6 63.6 127.2
5 12 7 13.5 80.4 160.8
6 14 7 16 192
7 16 7.5 19 225.6
8 18 8 22 264
9 20 8.5 25.3 303.6
10 22 9 29.4 352.8

 

وزن ناودانی

ورن ناودانی اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که هرچه وزن آن بیشتر شود، قیمت محصول نیز افزایش می‌یابد و وزن، رابطه مستقیمی با قیمت ناودانی دارد. برای محاسبه وزن ناودانی دو راه وجود دارد.

 

وزن کردن در محل خرید و یا استفاده از جدول اشتال مقاطع فولادی. ما در این مقاله به بررسی روش استفاده از جدول اشتال می‌پردازیم. در ادامه مقاله جدول اشتال موجود است، اما بیایید نگاهی به فرمول محاسبه وزن ناودانی از روی جدول اشتال بیندازیم:

 

مثال: وزن ناودانی سایز UPN20 به طول ۱۲ متر از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • طول ناودانی (بر حسب متر) × وزن یک متر ناودانی بر اساس ابعاد از جدول اشتال= وزن ناودانی
  • مثال: 12 متر × 2.86 کیلوگرم = 34.32 کیلوگرم

قبل از رسیدن به جدول اشتال بهتر است تا با انواع ناودانی از نظر وزن، آشنا شویم و بهتر این موضوع را درک کنیم. به طور کلی ناودانی‌ها بر اساس وزن به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • ناودانی سبک
  • ناودانی سنگین
  • ناودانی فوق سنگین(اروپایی)

ناودانی سبک

ناودانی سبک به نوعی از ناودانی گفته می‌شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است. در سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ موجود است و در ارتفاع‌های متنوعی تولید می‌شود که معمولا بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر متغیر هستند. ناودانی ساده دو نوع صنعتی و ساختمانی دارد.

از ویژگی‌های ابعادی ناودانی سبک می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • ناودانی ۶ و ۸ سبک فقط با طول ۶ متر ساخته می‌شوند.
  • ناودانی ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هم در طول ۶ و هم در طول ۱۲ متر ساخته می‌شوند.
  • ناودانی‌های ۱۶، ۱۸ و ۲۰ تنها در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند.

از نظر کاربرد نیز بیشتر در موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • مرمت بناهای تاریخی
  • ساخت چارچوب و اسکلت کامیون‌ها
  • سازه‌های دریایی
  • اسکلت ماشین

پیشنهاد می‌شود ناودانی سبک و سنگین را خوب بخوانید تا درک بهتری از تفاوتشان پیدا کنید. کارخانجات ناب تبریز، مگا استیل و دهشیر یزد از جمله تولیدکنندگان بزرگ این نوع ناودانی هستند.

مشکلات استفاده از ناودانی سبک

طراحی یک سازه در نرم افزارهای مهندسی مانند ایتبس و سیف انجام می‌شود. در همه این نرم افزارها، مواد اولیه(متریال) و مصالح ساختمانی بر اساس استانداردها تعریف شده‌اند، بنابراین نتیجه نهایی که از نرم افزار می‌گیریم، بر اساس مقاومت و وزن مصالح بر اساس استاندارد است.

 

اما از آنجا که ناودانی سبک با جدول اشتال و استاندارد هم‌خوانی ندارد، این محاسبات در واقع ایراد مهندسی دارند و چیزی که خروجی مهندس است با خود مواد به کار رفته هم‌خوانی نداشته و استحکام و امنیت تایید شده را حقیقتا ندارد.

 

این بزرگ‌ترین ضعف ناودانی سبک است که علیرغم قیمت نسبتا ارزانش مشکل ساز می‌شود. البته استفاده از ناودانی سبک به عنوان یک عضو کم تاثیر در ساختمان و این که بیشتر در سازه‌های غیر باربر استفاده می‌شود، این خطر را کمتر می‌کند اما کاملا بی خطر نیست و استفاده از ناودانی استاندارد توصیه می‌شود.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد، با اندازه‌های ثبت شده در جدول اشتال کاملا همخوانی داشته و  از نظر مهندسی برابر است. به طور کلی، ناودانی سنگین بر اساس اندازه‌های ثبت شده در جدول محاسباتی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور و همچنین کشورهای اروپایی تولید و عرضه می‌شود.

می‌توان گفت که ناودانی سبک و سنگین در ابعاد، وزن، الگوی اشتال، قیمت و حتی کاربرد با هم تفاوت‌های اساسی دارند. قیمت نهایی ناودانی سبک و سنگین بر‌اساس معیارهایی مانند: وزن، سایز و سایر عوامل سنجیده می‌شود.

به این مورد توجه داشته باشید که این نوع ضخامت بیشتری دارد همین امر سبب گردیده تا نسبت به سایر نوع‌ها وزن بیشتری داشته باشد. این دقیقا همان ناودانی فوق سنگین یا ناودانی اروپایی است.

کاربردهای ناودانی اروپایی

همان ‌گونه که در قسمت بالا اشاره نمودیم این نوع به دلیل دارا بودن وزن سنگین در پروژه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به برخی از این موارد اشاره می‌نماییم:

  • به شکل جفت یا تکی در بادبندها
  • به صورت دوبل و یا تکی در تیرها
  • به شکل قوطی یا جفت در ستون‌ها
  • برای ساخت خرپاها به شکل جفت

 

ناودانی UPN محصول کشور‌هایی مانند چین و روسیه است. اما ناودانی فوق سنگین یا اروپایی همانطور که از نامش پیداست، توسط کشور‌های اروپایی تولدی می‌شود و در کل به سبب ضخامت بیشتر و کیفیت ساخت بالاتر، وزن بیشتری دارد و به آن ناودانی فوق سنگین یا UPE می‌گویند.

 

در واقع از ناودانی فوق سنگین برای پروژه‌های آسمان خراش و صنایع قدرتمند استفاده می‌شود که هزینه‌ها را بشدت کاهش می‌دهد. اما ناودانی سنگین برای پروژّ‌های ساختمانی و اندکی به سمت صنعتی کاربرد دارد که به سبب وزن بیشتر از ناودانی سبک، در بازار کشور به نسبت ناودانی سبک کمتر خرید و فروش می‌شود. اما بهترین گزینه برای امنیت سازه همین ناودانی سنگین است که با جدول اشتال و استاندارد‌ها همخوانی دارد و قیمتش نیز نسبتا مناسب است.

 

تفاوت ناودانی‌های UPE و UPN در نوع بال‌های آن‌هاست. ناودانی UPE دارای بال‌های صاف با زاویه نود درجه با جان ناودانی می‌باشد که به آن‌ها، ناودانی‌های U شکل نیز می‌گویند. در تمام طول بال این ضخامت یکسان است و وزنش کمتر از UPN است که به این خاطر اسم آن را ناودانی سنگین می‌نامند. به سبب سرعت مونتاژ بالاتر و خواص موازی بودن بال‌ها مانند اتصال راحت‌تر و وزن سبک‌تر نسبت به upn، این ناودانی در جال حاضر محبوب‌ترین نوع ناودانی در دنیاست.

 

اما ناودانی UPN دارای بال‌های زاویه‌دار یا مخروطی شکل هستند و حالت مخروطی شکل دارند که به آن ناودانی C شکل  می‌گویند.  ناودانی اروپایی یا upn ناودانی‌هایی هستند که طبق استاندارد اروپا ساخته شده‌اند و وزنشان سنگین‌تر از دیگر انواع ناودانی‌هاست.

و اما جدول وزنی ناودانی‌ها، در جدول زیر مشخصات وزنی ناودانی‌ها تولدی داخلی موجود است:

 

سایز ناودانی (cm) وزن شاخه سبک ۱۲ متری (kg) 12 متری هم وزن اروپا شاخه 6 متری سبک ایرانی 6 متری سنگین ایرانی
5 _ 67 23 تولید نمیشود
6.5 _ 84 42 تولید نمیشود
8 _ 103 28 38
10 _ 127 39 49
12 _ 160 49 60
14 _ 192 65 72
16 _ 225 80 85
18 _ 265 100 تولید نمیشود
20 _ 305 تولید نمیشود تولید نمیشود
22 _ 350 تولید نمیشود تولید نمیشود
24 _ 400 تولید نمیشود تولید نمیشود
26 _ _ _ _
28 _ _ _ _
30 _ _ _ _
40 _ _ _ _

 

جدول اشتال ناودانی

در این بخش، جدول اشتال را برای ناودانی‌های سنگین و فوق سنگین بررسی می‌کنیم. دو UPE و UPN در این قسمت بررسی می‌شوند.

ناودانی UPE

استاندارد UPE برای ناودانی‌هایی به شکل C استفاده شده است. شکل شماتیک و مهندسی آن به شرح تصویر زیر است:

ناودانی اروپایی، شکل شماتیک۱۲ ناودانی چیست؟

جدول راهنمای مشخصات اصلی ناودانی UPE:

h = ارتفاع جان ناودانی b = پهنای باله ناودانی
s = ضخامت جان t = ضخامت باله
R = شعاع انحناء داخلی اتصال جان به باله h1 = ارتفاع داخل دهانه ناودانی
d = ارتفاع داخلی دهانه منهای شعاع انحنای داخلی Ø = شعاع کمانش
emin = حداقل فاصله از محور emax = حداکثر فاصله از محور
A = مساحت مقطع G = وزن مخصوص 1 متر
AL = محیط طول AG = مساحت کلی

 

جدول مشخصات اصلی ناودانی UPE:

 

UPN G

kg/m

B

mm

H

mm

S

mm

t=R1

mm

R2

mm

E

mm

A

cm2

d

mm

Ø emin

mm

emax

mm

AL

m2/m

AG

m2/t

20 2.86 20 40 5.0 5.5 2.5 3.7
30 4.27 33 30 5.0 7.0 3.5 5.4
40 4.87 35 40 5.0 3.5 7.0 6.2
50 5.59 38 50 5.0 7.0 3.5 13.7 7.12 21 0.232 42.22
65 7.09 42 65 5.5 7.5 4.0 14.2 9.03 34 0.273 39.57
80 8.64 45 80 6.0 8.0 4.0 14.5 11.00 47 0.312 37.10
100 10.6 50 100 6.0 8.5 4.5 15.5 13.50 64 0.372 35.10
120 13.4 55 120 7.0 9.0 4.5 16 17.00 82 0.434 32.52
140 16.0 60 140 7.0 10.0 5.0 17.5 20.40 98 M12 33 37 0.489 30.54
160 18.8 65 160 7.5 10.5 5.5 18.4 24.00 115 M12 34 42 0.546 28.98
180 22.0 70 180 8.0 11.0 5.5 19.2 28.00 133 M16 38 41 0.611 27.80
200 25.3 75 200 8.5 11.5 6.0 20.1 32.20 151 M16 39 46 0.661 26.15
220 29.4 80 220 9.0 12.5 6.5 21.4 37.40 167 M16 40 51 0.718 24.46
240 33.2 85 240 9.5 13.0 6.5 22.3 42.30 184 M20 46 50 0.775 23.34
260 37.9 90 260 10.0 14.0 7.0 23.6 48.30 200 M22 50 52 0.834 22.00
280 41.8 95 280 10.0 15.0 7.5 25.3 53.30 216 M22 52 57 0.890 21.27
300 46.2 100 300 10.0 16.0 8.0 27.0 58.80 232 M24 55 59 0.950 20.58
320 59.5 100 320 14.0 17.5 8.8 75.80 246 M22 58 62 0.982 16.50
350 60.6 100 350 14.0 16.0 8.0 77.30 282 M22 56 62 1.05 17.25
380 63.1 102 380 13.5 16.0 8.0 80.40 313 M24 59 60 1.11 17.59
400 71.8 110 400 14.0 18.0 9.0 91.50 324 M27 61 62 1.18 16.46

 

راهنمای مشخصات فرعی ناودانی UPE:

Ix = شعاع ژیراسیون Wel.x = مدول الاستیک محور x
Wpl.y = مدول پلاستیک محور y ix = ممان اینرسی
Avy = محیط برشی موازی با باله Iy = شعاع ژیراسیون
Wel.y = مدول مقطع Y Wpl.y = مدول پلاستیک محور y
iy = ممان اینرسی Y Ss = حداقل فاصله باله تا جان
It = مقدار ثابت اینرسی پیچشی Iw = مدول اینرسی
Ys = محور برش از جان Ym = مرکز برش از محور

جدول مشخصات فرعی ناودانی UPE:

UPN Ix

cm

Wel.x

cm3

Wpl.x

cm3

ix

cm

Avz

cm2

Iy

cm4

Wel.y

cm3

Wel.y

cm3

iy

cm

Ss

mm

It

cm

Iw

cm2

Ys

mm

Ym

cm

20 7.58 3.79 1.44 1.14 0.86 0.56
30 6.39 4.26 1.08 5.33 2.68 0.99
40 14.1 7.05 1.50 6.68 3.08 1.04
50 26.4 10.6 13.1 1.92 2.77 9.12 3.75 6.78 1.13 16.7 1.12 0.03 1.37 2.47
65 57.5 17.7 21.7 2.52 3.68 14.1 5.07 9.38 1.25 18.0 1.61 0.08 1.42 2.60
80 106 26.5 32.2 3.10 4.90 19.4 6.36 11.90 1.33 19.4 2.20 0.18 1.45 2.67
100 206 41.2 49.0 3.91 6.47 29.3 8.49 16.20 1.47 20.3 2.81 0.41 1.55 2.93
120 364 60.7 72.6 4.62 8.80 43.2 11.12 21.20 1.59 22.2 4.15 0.90 1.60 3.03
140 605 86.4 103.0 5.45 10.4 62.7 14.8 28.30 1.75 23.9 5.68 1.80 1.75 3.37
160 925 116 138 6.21 12.6 85.3 18.3 35.2 1.89 25.3 7.39 3.26 1.84 3.56
180 1350 150 179 6.95 15.1 114 22.4 42.9 2.02 26.7 9.55 5.57 1.92 3.75
200 1910 191 228 7.70 17.7 148 27.0 51.8 2.14 28.1 11.9 9.07 2.01 3.95
220 2690 245 292 8.48 20.6 197 33.6 64.1 2.30 30.3 16.0 14.6 2.14 4.20
240 3600 300 358 9.22 23.7 248 39.6 75.7 2.42 31.7 19.7 22.1 2.23 4.39
260 4820 371 442 9.99 27.1 317 47.7 91.6 2.56 33.9 25.5 33.3 2.36 4.66
280 6280 448 532 10.9 29.3 399 57.2 109 2.74 35.6 31.0 48.5 2.53 5.02
300 8030 535 632 11.7 31.8 495 67.8 130 2.90 37.3 37.4 69.1 2.70 5.41
320 10870 679 826 12.1 47.1 597 80.6 152 2.81 43.0 66.7 96.1 2.60 4.82
350 12840 734 918 12.9 50.8 570 75.0 143 2.72 40.7 61.2 114 2.40 4.45
380 15760 829 1010 14.0 53.2 615 78.7 148 2.77 40.3 59.1 146 2.38 4.58
400 20350 1020 1240 14.9 58.6 846 102 190 3.04 44.0 81.6 221 2.65 5.11

 

ناودانی UPN

ناودانی سنگین شکل شماتیک۱۳، ناودانی چیست؟

استاندارد UPN برای ناودانی‌هایی که به شکل U  تولید شده‌اند، استفاده می‌شود. استانداردهای DIN-1026، NFA 45-255، DIN EN ISO 12944-3 نیز برای ناودانی در کشورهای متفاوت تعریف شده‌اند.

 

یو پی ان یعنی:

UPN: U-Shaped, Profile, Normal Section

انواع ناودانی upn در ناودانی چیست؟

به همین دلیل در متون فارسی و لاتین، عبارت یو ان پی نیز به معنی ناودانی به کار رفته است. همچنین این پروفایل را در بعضی از متون با عبارت UPE نشان می دهند که همانند عبارت UPN بوده تنها E نشان دهنده ی مرجع استاندارد اروپایی European می باشد.

ناودانی‌های UPN به‌صورت تکی و یا دوبل در بادبندها، تیرها، ستون‌ها و ساخت خرپاها کاربرد دارند. نوع سنگین UPN بر اساس استاندارد اروپا DIN 1026 از سایز ۴۰ الی ۴۰۰ تهیه و تولید می‌شود.

 

گفتیم که تفاوت آن با UPE در ضخامت بال جان است و از نظر استاندارد تفاوتی ندارد فقط ضخامت UPN اندکی بیشتر است که به آن ناودانی فوق سنگین می‌گوییم و به ناودانی UPE که اندکی نازک‌تر است ناودانی سنگین.

راهنمای جدول اشتال ناودانی نوع UPN:

 

h = ارتفاع جان ناودانی b = پهنای باله ناودانی
s = ضخامت جان e = فاصله محور ثقل
R2 = شعاع لبه داخلی باله t=R1 = شعاع انحناء داخلی اتصال جان به باله
d = ارتفاع داخلی دهانه منهای شعاع انحنای داخلی Ø = شعاع کمانش
emin = حداقل فاصله از محور emax = حداکثر فاصله از محور
A = مساحت مقطع G = وزن مخصوص 1 متر
AL = محیط طول AG = مساحت کلی

جدول اشتال ناودانی UPN، مشخصات اصلی:

UPN G

kg/m

B

mm

H

mm

S

mm

t=R1

mm

R2

mm

E

mm

A

cm2

d

mm

Ø emin

mm

emax

mm

AL

m2/m

AG

m2/t

20 2.86 20 40 5.0 5.5 2.5 3.7
30 4.27 33 30 5.0 7.0 3.5 5.4
40 4.87 35 40 5.0 3.5 7.0 6.2
50 5.59 38 50 5.0 7.0 3.5 13.7 7.12 21 0.232 42.22
65 7.09 42 65 5.5 7.5 4.0 14.2 9.03 34 0.273 39.57
80 8.64 45 80 6.0 8.0 4.0 14.5 11.00 47 0.312 37.10
100 10.6 50 100 6.0 8.5 4.5 15.5 13.50 64 0.372 35.10
120 13.4 55 120 7.0 9.0 4.5 16 17.00 82 0.434 32.52
140 16.0 60 140 7.0 10.0 5.0 17.5 20.40 98 M12 33 37 0.489 30.54
160 18.8 65 160 7.5 10.5 5.5 18.4 24.00 115 M12 34 42 0.546 28.98
180 22.0 70 180 8.0 11.0 5.5 19.2 28.00 133 M16 38 41 0.611 27.80
200 25.3 75 200 8.5 11.5 6.0 20.1 32.20 151 M16 39 46 0.661 26.15
220 29.4 80 220 9.0 12.5 6.5 21.4 37.40 167 M16 40 51 0.718 24.46
240 33.2 85 240 9.5 13.0 6.5 22.3 42.30 184 M20 46 50 0.775 23.34
260 37.9 90 260 10.0 14.0 7.0 23.6 48.30 200 M22 50 52 0.834 22.00
280 41.8 95 280 10.0 15.0 7.5 25.3 53.30 216 M22 52 57 0.890 21.27
300 46.2 100 300 10.0 16.0 8.0 27.0 58.80 232 M24 55 59 0.950 20.58
320 59.5 100 320 14.0 17.5 8.8 75.80 246 M22 58 62 0.982 16.50
350 60.6 100 350 14.0 16.0 8.0 77.30 282 M22 56 62 1.05 17.25
380 63.1 102 380 13.5 16.0 8.0 80.40 313 M24 59 60 1.11 17.59
400 71.8 110 400 14.0 18.0 9.0 91.50 324 M27 61 62 1.18 16.46

 

راهنمای جدول اشتال مشخصات فرعی ناودانی UPN:

Ix = شعاع ژیراسیون Wel.x = مدول الاستیک محور x
Wpl.y = مدول پلاستیک محور y ix = ممان اینرسی
Avy = محیط برشی موازی با باله Iy = شعاع ژیراسیون
Wel.y = مدول مقطع Y Wpl.y = مدول پلاستیک محور y
iy = ممان اینرسی Y Ss = حداقل فاصله باله تا جان
It = مقدار ثابت اینرسی پیچشی Iw = مدول اینرسی
Ys = محور برش از جان Ym = مرکز برش از محور

 

جدول اشتال مشخصات فرعی ناودانی UPN:

UPN Ix

cm

Wel.x

cm3

Wpl.x

cm3

ix

cm

Avz

cm2

Iy

cm4

Wel.y

cm3

Wel.y

cm3

iy

cm

Ss

mm

It

cm

Iw

cm2

Ys

mm

Ym

cm

20 7.58 3.79 1.44 1.14 0.86 0.56
30 6.39 4.26 1.08 5.33 2.68 0.99
40 14.1 7.05 1.50 6.68 3.08 1.04
50 26.4 10.6 13.1 1.92 2.77 9.12 3.75 6.78 1.13 16.7 1.12 0.03 1.37 2.47
65 57.5 17.7 21.7 2.52 3.68 14.1 5.07 9.38 1.25 18.0 1.61 0.08 1.42 2.60
80 106 26.5 32.2 3.10 4.90 19.4 6.36 11.90 1.33 19.4 2.20 0.18 1.45 2.67
100 206 41.2 49.0 3.91 6.47 29.3 8.49 16.20 1.47 20.3 2.81 0.41 1.55 2.93
120 364 60.7 72.6 4.62 8.80 43.2 11.12 21.20 1.59 22.2 4.15 0.90 1.60 3.03
140 605 86.4 103.0 5.45 10.4 62.7 14.8 28.30 1.75 23.9 5.68 1.80 1.75 3.37
160 925 116 138 6.21 12.6 85.3 18.3 35.2 1.89 25.3 7.39 3.26 1.84 3.56
180 1350 150 179 6.95 15.1 114 22.4 42.9 2.02 26.7 9.55 5.57 1.92 3.75
200 1910 191 228 7.70 17.7 148 27.0 51.8 2.14 28.1 11.9 9.07 2.01 3.95
220 2690 245 292 8.48 20.6 197 33.6 64.1 2.30 30.3 16.0 14.6 2.14 4.20
240 3600 300 358 9.22 23.7 248 39.6 75.7 2.42 31.7 19.7 22.1 2.23 4.39
260 4820 371 442 9.99 27.1 317 47.7 91.6 2.56 33.9 25.5 33.3 2.36 4.66
280 6280 448 532 10.9 29.3 399 57.2 109 2.74 35.6 31.0 48.5 2.53 5.02
300 8030 535 632 11.7 31.8 495 67.8 130 2.90 37.3 37.4 69.1 2.70 5.41
320 10870 679 826 12.1 47.1 597 80.6 152 2.81 43.0 66.7 96.1 2.60 4.82
350 12840 734 918 12.9 50.8 570 75.0 143 2.72 40.7 61.2 114 2.40 4.45
380 15760 829 1010 14.0 53.2 615 78.7 148 2.77 40.3 59.1 146 2.38 4.58
400 20350 1020 1240 14.9 58.6 846 102 190 3.04 44.0 81.6 221 2.65 5.11

تاریخچه ناودانی

به طور کلی استفاده از فولاد و پروفایل‌های مختلف آن، از جمله ناودانی در ساختمان سازی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در حین جنگ جهانی دوم بود که، ناودانی عملا یکی از مصالح ساختمان سازی محسوب می‌شد.

 

بعد از جنگ جهانی دوم تعداد کارخانجات تولید فولاد در جهان به نسبت گذشته 3 برابر شد و به همین دلیل تولید فولاد و ناودانی آهنی شتاب بیشتری گرفت. اما به دلیل شرایط بعد از جنگ و همچنین روش‌های نوین تولید فولاد، قیمت آهن آلات نسبت به قبل کاهش یافت و همین موضوع مد‌نظر بسیاری از طراحان قرار گرفت.

 

اینجا بود که اسکلت فلزی و سازه‌های فلزی ساخته شد و رواج پیدا کرد. انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی پیشرفت زیادی کرد.

 

با افزایش کاربرد سازه‌های فلزی در ساختمان سازی، تقاضا برای محصولات فولادی در واقع افزایش پیدا کرد از این رو تولید کنندگان بیش از پیش به تولید انواع مقاطع فولادی و خصوصا انواع ناودانی برای رقابت پرداختند.

 

در ساختمان‌های امروزی، موارد زیادی هستند که می‌توانند کاهش هزینه‌های نهایی پروژه تاثیر‌گذار باشد. این موارد به طور غیر‌مستقیم به مصالح ساختمانی مرتبط می‌شوند.

 

عواملی همچون تعداد طبقات و بار متحمل بر طبقات، دهانه‌های اطراف ستون و ضخامت سقف و دیوارها در کلیه‌ی این عوامل مصالح فولادی نظیر ناودانی به کار می‌رود. لذا قیمت آهن‌آلات و از جمله قیمت ناودانی می‌تواند به نوعی در هزینه‌ها نقشی اساسی داشته باشد.

کاربرد انواع ناودانی

ناودانی کاربرد‌های متنوعی دارد که در فهرست زیر به صورت خلاصه گفته شده است:

  • استفاده در ساخت اسکلت های فلزی به کار رفته در کامیون ها و ماشین آلات سنگین
  • استفاده در ساخت چهارچوب در و پنجره آهنی ساده
  • ترمیم بناهای معماری
  • ساختمان، تجهیزات ساخت و ساز
  • تشکیلات دریایی
  • استفاده به عنوان پایه برای تجهیزات ترافیکی، گاردریل
  • استفاده برای ساخت ساپورت لوله در سیستم های پایپینگ و پایپ لاین شرکت‌های نفت و گاز
  • استفاده در خرپاها، بادبندها و ستون های به کار رفته در ساختمان های بلند
  • ساخت نمای ساختمان‌های آلومینیومی
  • مصالح مهم در ساخت گاراژها، انبارها، کارگاه‌ها

همچنین در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد کاربرد‌های ناودانی می‌دهیم و به موضوع ناودانی چیست؟ صفر تا صد نیز نزدیک‌تر می‌شویم. با ما همراه باشید.

کاربرد ناودانی آلومینیومی

ناودانی آلومینیومی از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. این جنس از ناودانی به دلیل به‌کار رفتن فلز آلومینیوم در طراحی آن نسبت به دیگر انواع ناودانی وزن کمتری دارد. همچنین آلومینیوم در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.

 

مقاومت بالا و استحکام زیاد این فلز، قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسب و جوش‌پذیری زیاد، این نوع ناودانی را برای استفاده در تولید انواع سازه‌های ساختمانی و چارچوب‌های در و پنجره مناسب کرده است. ناودانی‌های آلومینیومی در طول‌های 6 و 12 متری به بازار عرضه شده‌اند.

 

این ناودانی‌ها را معمولاً به روش نورد گرم تولید می‌کنند و با استفاده از استانداردهای مشخص شده فرایند ساخت آن‌ها را بررسی می‌کنند.

 

آلیاژهای آلومینیوم از 1000 تا 8000 را شامل می‌شوند. از پرکاربردترین آلیاژهای ناودانی آلومینیومی می‌توان به آلیاژ 6000 اشاره کرد که خود به انواع مختلف 6005، 6009، 6010 و … تقسیم می‌شود. ناودانی آلومینیومی به دلیل وزن کمی که دارد در ساخت نمای ساختمان‌ها مورد توجه است.

کاربرد ناودانی در تیر حمال

برخی از پروژه‌های ساختمانی برای پشتوانه طرح‌های زیبایی و نماسازی، به تیرهای حمال احتیاج دارند. به همین دلیل، از ناودانی آلیاژی در اجرای نماهای مدرن و زیرسازی آن‌ها استفاده می‌شود.

 

برای ساختمان‌هایی با قاب چوبی نیز، از ناودانی‌ها به‌عنوان تیر حمال استفاده می‌شود زیرا می‌تواند استحکام سازه را افزایش دهد. در چنین سازه‌هایی، تیرهای چوبی درون ناودانی فولادی قرار می‌گیرند تا مقاومت بیشتری داشته باشند درحالی‌که امکان اتصال راحت‌تر اجزا به خود تیر را نیز فراهم می‌کنند.

 

همچنین کاربرد ناودانی از جنس استیل نیز در سازه‌هایی به چشم می‌خورد که در آن استحکام و مقاومت در برابر خوردگی در شرایط سخت مدنظر است.

ساخت خرپا

شاید مهم‌ترین کاربرد ناودانی‌ در ساختمان‌سازی را بتوان استفاده از آن در خرپاها دانست. ناودانی UNP که طبق استاندارد اروپا ساخته می‌شود، در مقایسه با دیگر ناودانی‌ها وزن بیشتری داشته و در عزایش استحکام بالاتری دارد. به همین دلیل در پروژه‌های صنعتی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

 

برای مثال بادبندها، تیر و ستون‌ها و خرپاها از موارد استفاده این نوع از ناودانی‌ها هستند. دقیقا کار خرپا نگه داشتن وزن سازه است در مکان‌هایی که ستون داخلی تحمل کمتری دارد. ستون‌های خارجی نمونه‌هایی از خرپا هستند.

 

ناودانی استنلس استیل در تاسیسات دریایی

در سازه‌های دریایی کاربردهای زیادی برای تیرآهن، ناودانی و نبشی وجود دارد. به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و دوام و استحکام بالا، استفاده از ناودانی‌های ساخته شده از فولاد ضدزنگ در پروژه‌های دریایی بسیار محبوبیت دارد.

استنلس استیل و انواع مقاطع کاربردی مانند همین ناودانی از مهم‌ترین آلیاژ‌‌های محبوب صنایع و بازار هستند. این نوع پروژه‌ها در همه‌جا وجود دارند، به عنوان نمونه می‌توان سکوهای نفتی، اسکله‌ها، شناورها و خانه‌های شناور را مثال زد. جالب است که خانه‌ای بر روی آب شناور باشد و پایه‌های آن نپوسد!

پل‌های بزرگی در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم وجود دارند که از جنس استنلس استیل ساخته شدند و هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند. در یک مقاله برای شما عزیزان این مطالب جالب را قرار است به زودی ارائه کنیم.

 

ساخت پل‌های عظیم و جثه توسط upn ناودانی چیست؟

ساخت دیوار‌ها

یکی از متداول‌ترین موارد کاربردهای ناودانی چه برای حمایت (چندتایی) و چه برای استفاده به‌تنهایی، ساخت دیوار است. ناودانی به‌خصوص در ساخت گاراژها، کارگاه‌ها و انبارها کاربرد زیادی دارد.

 

همچنین ساخت دیوارهایی که عمدتاً با ناودانی‌های فولادی پشتیبانی می‌شوند، برای بسیاری از ساختمان‌های فلزی مرسوم است. ناودانی‌ها به‌عنوان یک پشتیبان عمودی برای این سازه‌ها عمل می‌کنند. برای این منظور آن‌ها را در زمین نصب می‌کنند تا بتوانند مقدار زیادی وزن را تحمل کنند و استحکام کافی را برای مقاومت در برابر انواع نیروها داشته باشند.

 

همچنین می‌توانند به‌عنوان یکی از اجزای افقی دیوارها برای ایجاد نقاط اتصال یا همان اجرای وال پست(wall past)، به کار روند. در این نوع وال پست، ورق فولادی در قسمت داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. ناودانی‌ها فاصله بیشتری را بین دو قطب عمودی دیوار ایجاد می‌کنند بدون اینکه مقاومت کلی دیوار را از بین ببرند.

 

با استحکامی که ناودانی‌ها فراهم می‌کنند، هیچ‌گونه تاب خوردگی یا پیچ‌خوردگی بدون اعمال نیروی قابل‌توجهی روی دیوار اتفاق نخواهد افتاد. نمونه دیگر آن در پاگیر‌های راه پله‌هاست که با استفاده از آجر بین دو طرف ناودانی پر می‌شوند. حتما این مورد را دیده‌اید!

کاربرد ناودانی در ساخت سقف چیست؟

از ناودانی‌های فولادی می‌توان به‌عنوان تیرچه برای سقف‌های سبک استفاده کرد. درواقع از آن‌ها برای ایجاد پشتیبانی برای عرشه سقف نیز استفاده می‌شود.

 

ناودانی‌ها در مقایسه با تیرهای چوبی، کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و مقاومت و دوام ذاتی آن‌ها باعث می‌شود در مقایسه با تیرهای معمولی چوب، بارهای بیشتری را تحمل کنند. اصلا اساس به وجود آمدن ناودانی و تیرآهن هاش همین اهمیت تحمل بار بیشتر در ساختمان سازی است.

 

ناودانی‌ها ماندگاری بیشتری داشته و ذاتاً قوی‌تر هستند. آن‌ها همچنین در برابر بیشتر آسیب‌هایی که سقف چوبی در معرض آن است، مانند آسیب‌های ناشی از پوسیدگی و رطوبت، مقاوم کافی را دارند و در آتش نمی‌سوزند. برای سقف‌های سنگین‌تر، ناودانی‌ها عمود بالای تیرآهن‌های IPE قرار می‌گیرند.

 

در این مورد، ناودانی‌ها اساساً شکاف‌های بین درزها را پر می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد فاصله بیشتری بین یکدیگر داشته باشند و نقاط اتصال لازم را فراهم می‌کنند. استفاده از ناودانی فوق سنگین در کشور‌های خارجی مرسوم است و در کشور ما به سبب قیمت تمام شده زیاد کمتر استفاده می‌شود.

ناودانی چگونه در ساخت شاسی خودرو به کار می رود؟

کاربرد ناودانی در صنایع مختلف بسیار گسترده است. ناودانی‌هایی که برای ساخت قاب‌های وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب مخصوص همین کار ساخته می‌شوند. آن‌ها به اندازه‌های خاصی تبدیل می‌شوند تا امکان انجام چند عملیات خاص روی آن‌ها فراهم شود.

 

به عنوان مثال، از ناودانی‌های فولادی سنگین برای ریل‌های قطار استفاده می‌شود. آن‌ها از جلوی وسیله نقلیه تا انتها امتداد دارند و به‌عنوان نوعی ستون فقرات اصلی عمل می‌کنند که داخل آن ناودانی‌های فولادی سبک‌تر نصب می‌شود. منظور همان ناودانی سبک است. برخی از خودرو‌ها مانند پراید نیز فاقد این موضوع هستند! به همین دلیل امنیت کمتری در مقایسه با خودرو‌های دارای شاسی هستند و قیمتشان کمتر است.

 

از ناودانی‌های فولادی سبک‌تر نیز می‌توان برای ساخت سازه‌های پشتیبان برای موتور یا پشتیبانی رادیاتور استفاده کرد. یعنی خودرو بر روی ناودانی سوار می‌شود و موتور را نگه می‌دارد. عملا جزوی از همان شاسی محصوب می‌شود.

 

سبک و قوی بودن ناودانی‌های فولادی، آن را به گزینه‌ای مناسب برای وسایل نقلیه تبدیل کرده است. استحکام آن‌ها، مانع از انعطاف‌پذیری بیش‌ازحد خودرو شده و در عین حال حرکات کوچک‌تر را امکان‌پذیر می‌کنند.

پشت بام

یکی دیگر از مکان‌هایی که ناودانی در آنجا کاربرد زیادی دارد، پشت بام‌ها است. اگر سقف سبک باشد، ناودانی می‌تواند به عنوان پشتیبان و ساپورتی برای عرشه سقف به‌کار رود. این نوع ناودانی را ناودانی شیروانی نیز می‌گویند که موجب هدایت آب و باران از پشت بام‌ها به سوی زمین می‌شود.

  

ساخت چارچوب در و پنجره

چه بخواهید چارچوب درتان را از فلز تهیه کنید و چه از چوب، ناودانی‌ها چارچوبی ایمن را به شما هدیه می‌دهند. برای تهیه چارچوب با استفاده از ناودانی، چهار قطعه ناودانی برش داده شده در انتهایشان به یکدیگر متصل می‌شوند و در نهایت روی پنجره، دیوار یا در نصب می‌گردند.

  

کاربرد ناودانی گالوانیزه

ناودانی‌های گالوانیزه را نیز بررسی کردیم و گفتیم که روکشی از عنصر روی، بر روی آن‌ها طی مرحله آخر تولید در فاز مخصوصی ایجاد می‌شود که محافظی برای ناودانی است و آن را در برابر عوامل خارجی تا حدود زیادی محافظت می‌کند و بزرگ‌ترین مشکل آن طول عمر محدودش است که بر‌حسب مقدار خوردگی و شدت آن عمر می‌کند.

 

گرید‌های مورد استفاده در تولید ناودانی‌ها

طبق مطالبی که گفتیم، تمامی گرید‌های فولادی نورد گرم و سرد در تولید ناودانی به کار می‌روند و حتی در صورت نیاز می‌توان سفارشی سازی کرد و این امر امکان پذیر است. فقط هزینه‌های سفارشی سازی اندکی بیشتر از قیمت محصولات معمول عرضه خود کارخانجات است.

 

برای صنایع مهم، پیشنهاد می‌شود تا بهترین گرید و بهترین گزینه نوردی را انتخاب کنید تا طول عمر ابزار و وسایل کارخانه‌تان برای مدت طولانی‌تر، افزایش یابد و نرخ ضرر‌های ناشی از تعمیرات و عیب‌یابی کاهش یابد و تبدیل به سود شود.

 

از طرفی دیگر امنیت به طور کلی ارتقا پیدا می‌کند و از وقوع مشکلات احتمالی تا حد ممکن جلوگیری می‌شود.

 

تولید کنندگان ناودانی

به طور کلی تولید کنندگان ناودانی در بازار کشور به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • داخلی
  • خارجی

در ادامه به معرفی تولید کنندگان می‌پردازیم.

تولید کنندگان داخلی

از جمله تولید کنندگان ایرانی فعال در زمینه تولید ناودانی، می‌توان به برند‌های موجود در فهرست زیر اشاره کرد:

  • ناودانی ناب تبریز
  • کارخانه آریان
  • کارخانه فولاد تهران
  • کارخانه فولاد توس
  • مجتمع فولاد البرز غرب
  • صنایع فولاد کوهپایه
  • کارخانه شکفته مشهد
  • ناودانی نورد یاران زنجان
  • ناودانی فایکو یا فولاد البرز ایرانیان
  • شرکت صبا فولاد منظومه

 

ناودانی‌های سنگین، تنها در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. کارخانه‌های ناب تبریز، فایکو و ابهر در حوزه ساخت ناوداني سنگین فعالیت دارند. ناودانی‌های فوق سنگین نیز بر حسب سفارش مشتری در داخل کشور قابل تولید است و از این بابت نگران نباشید. در ادامه به بررسی شرکت‌های مهم تولید کننده ناودانی می‌پردازیم.

فولاد کوهپایه

این کارخانه ناودانی سایز ۵ و ۶ را به صورت شاخه‌های ۶ متری و در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌کند. ناودانی‌های سنگین این کارخانه بر حسب جدول مهندسی اشتال تولید می‌شوند و ناودانی‌های سبک آن کاملا مطابق با ابعاد اعلامی از سوی کارخانه است و خطایی ندارد.

این کارخانه یکی از با کیفیت‌ترین کارخانه‌های تولیدی ناودانی داخلی می‌باشد و مورد استفاده کلیه صنایع حساس است. در کل فولاد کوهپایه برند موفقی در این زمینه است و در خاورمیانه نیز یکی از برترین‌هاست.

ناب تبریز

این کارخانه قیمت ناودانی ایرانی را از سایز‌های ۶ الی 1۶ و به صورت شاخه‌های ۶ متری و 12 متری تولید می‌کند.

 

ناودانی‌های ناب تبریز از بالاترین کیفیت در میان ناودانی‌های تولید داخل برخوردارند. بیشتر در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، به خصوص آسانسور سازان از ناودانی‌های این برند حمایت کرده و رضایت دارند.

فولاد البرز غرب

یکی دیگر از بزرگترین تولید‌کنندگان انواع ناودانی در کشور، کارخانه فولاد البرز غرب می باشد. این کارخانه ناودانی را از سایز‌های ۶ الی 1۶ و به صورت شاخه‌های ۶ الی ۱۲ متر تولید می‌کند که کیفیت آن‌ها خوب بوده تا حدودی نزدیک به ناودانی‌های شرکت ناب تبریز است.

 

از خصوصیات مهم ناودانی فولاد غرب می توان قیمت مناسب‌تر نسبت به ناب تبریز اشاره کرد. این ناودانی‌ها بیشتر مصارف ساختمانی دارند تا صنعتی. این کارخانه واقع در: ابهر-کیلومتر 5 جاده ترانزیت ابهر-تاکستان است.

تولیدکنندگان خارجی

ناودانی روس

محصولات روس سبک هستند از سایز 16 تا 24 و گاها 76 نیز در بازار عرضه می‌شوند. بیشتر ناودانی‌های روس بین ۷ تا ۱۲ متر طول هستند که این نکته برای مشتریان کلیدی است.

ناودانی ترک

این ناودانی‌ها تحت عنوان ناودانی اروپا شناخته می‌شوند. از مرغوب‌ترین و گران‌ترین ناودانی‌های موجود در بازار می‌توان به ناودانی ترک اشاره کرد. این محصول کشور همسایه، ترکیه است. ابعاد آن بر طبق جدول اشتال بوده و مورد استفاده صنایع ماشین‌سازی، قطعه‌سازی، پالایشگاه و پتروشیمی قرار می‌گیرد.

ناودانی چین

ناودانی چینی همان ناودانی معروف upn است که پیش‌تر بررسی کردیم. گفتیم که این نوع از ناودانی توسط روس و چین بیشتر تولید می‌شود.

 

تفاوت آن هم در وزن کمتر نسبت به ناودانی‌های اروپایی است و ضخامت بال در نزدیکی جان گفتیم که بیشتر است و با دور شدن از جان، ضخامت کاهش پیدا می‌کند اما در upe این اتفاق نمی‌افتاد و در تمام طول بال ضخامت یکسان بود.

 

از سایز ۶ تا ۲۶ در بازار عرضه می‌شوند و دارای کیفیت متوسطی هستند. به سبب کیفیت متوسط، قیمت تمام شده کمتری نسبت به ناودانی اروپایی دارند و بیشتر خریداری می‌شوند.

 

نکته: بار‌های وارداتی با اندازه ۶ متر درج می‌شوند که در واقع ۱۲ متری هستند. در صورت نیاز به خرید بار‌های وارداتی این نکته را به خاطر داشته باشید عزیزان، چرا که گاها هموطنان فکر می‌کنند شاخه ۶ متری است ولی در هنگام تحویل سفارش، با اندازه ۲ برابری روبرو می‌شوند.

 

برای همین قبل از خریدتان از کارشناس فروش ما مشاوره رایگان بگیرید، ضرری ندارد!

تفاوت ناودانی و نبشی

به طور کلی می‌توان گفت که ناودانی بال‌هایی عمود بر جان دارد و به شکل u است. اما نبشی دو بال عمود بر هم دارد که جان ندارد. در واقع هر بال خودش جان برای بال دیگری است. گذشته از آن، نبشی در سازه‌های ساختمانی به عنوان تیر افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ناودانی به عنوان تیر عمودی استفاده می‌شود.

 

تفاوت در تحمل بار سازه توسط ناودانی و تحمل بار داخلی و دیواری توسط نبشی است. این دو در کنار هم به کار می‌روند اما عمده تفاوتشان در همین حالت قرار گیری بال و جان است که در تحمل بار سنگین، ناودانی بهتر عمل می‌کند اما هزینه ساخت مقاطع داخلی با ناودانی بیشتر می‌شود و از نبشی استفاده می‌شود.

 

تفاوت در یک قسمت به عنوان جان است که وزن را بیشتر می‌کند! ولی در عمل هر دو دارند بار را تقسیم می‌کنند و آنقدرها هم از یکدیگر دور نیستند.

چه عواملی در قیمت نهایی ناودانی تاثیر گذارند؟

اگر بخواهیم به طور اصولی و کلی ن جزئی به این ماجرا نگاه کنیم، ناودانی در واقع یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی و صنعت است. همچنین در این مقاله بسیاری از موارد را مانند جنس، فرآیند تولید، استاندارد و ابعاد را بررسی کردیم که هرکدام به تنهایی قیمت را به کل تغییر می‌دهد.

 

اما می‌خواهیم تا برخی از عوامل دیگر را در این قسمت خدمتتان عرض کنیم که حقیقتا بر روی قیمت روز ناودانی تاثیر می‌گذارند. به فهرست زیر توجه کنید، در این فهرست لیستی از عوامل دیگر که مستقیما و یا غیر مستقیما قیمت ناودانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند بررسی کنیم. این لیست بر حسب اولویت چیده شده است:

  • اول از همه قیمت روز سنگ نوع ناودانی(آلومینیومی یا آهنی)
  • قیمت روز عناصر مورد نیاز برای تولید ناودانی با آلیاژ‌های مختلف مانند کروم، مولیبدن، نیکل، منگنز، فسفر و موارد دیگر
  • تقاضای بازار داخلی
  • تقاضای بازار خارجی
  • نرخ روز طلا و ارزش پول ملی
  • اتمام و یا کشف منابع اولیه اعم از عناصر و مواد سوختی برای فعالیت کارخانجات فولاد
  • سیاست‌های دولت و عوارض و مالیات گمرک و بسیاری موارد مشابه آن
  • سیاست جهانی و اتفاقات بین‌المللی مانند جنگ کشور‌های روسیه و اوکراین
  • هزینه‌های ترانزیت و حمل و نقل از کارخانه تا مقصد هدف
  • نرخ دستمزد سالانه کارگران و مسئولین اجرایی کارخانجات
  • کشف فناوری‌های جدید و روی کار آمدن آن‌ها بجای استفاده از ناودانی و یا ارتقا و بهبود استفاده از آن

همگی این موارد ذکر شده، در واقع بر قیمت روزانه ناودانی موثر هستند و نمی‌توان آن‌ها را از قبل برآورد کرد مگر با مشاوره و تحلیل بازار و دنبال کردن اخبار سطح کشور و بین‌الملل که نموداری از تغییرات آینده را نشان دهد. برای همین مشاوره با کارشناسان خبره بازار فولاد امری مهم و ضروری است.

پرفروش ترین ناودانی بازار کشور

ناودانی سایز 10 یکی از پرکاربرد‌ترین سایز ناودانی در کشور محسوب می‌شود. به طور کلی تقاضا برای  ناودانی 6 تا 14 بیش از دیگر سایزها می‌باشد. این در حالیست که استاندارد سایزهای 30 (در واقع ناودانی 3) تا 400 (ناودانی 40) را نیز پوشش می دهد.

 

سایزهای بزرگ‌تر یا ناودانی سنگین، بنا به سفارش مشتری در داخل کشور تولید می‌شوند. اگر بخواهیم به طور کلی نظری درباره کیفیت ناودانی بر حسب قیمت بدهیم، بهترین گزینه در بازار کشور ناودانی سنگین است.

 

چرا که هم مهندسی است و از جدول اشتال پیروی می‌کند و هم قیمتش زیاد بالا نیست و می‌توان نگاه خوبی به خرید آن داشت. این بهترین پیشنهاد بازار است چرا که حد وسط را در نظر گرفته‌اید. اما پر‌فروش‌ترین ناودانی در بازار، ناودانی‌های سبک است. چرا که قیمتشان ارزان‌تر از مابقی ناودانی‌هاست.

 

پس از این دو ناودانی اروپایی در بازار کشور فروش داشته که بهترین گزینه کیفی ناودانی است. اما به دلیل هزینه تمام شده نسبتا زیاد، برای مصارف ساختمانی تقاضای زیادی ندارد اما در مصارف صنعتی چرا. این نوع ناودانی مخصوص صنایع مختلف است و مهندسین آن را تایید می‌کنند.

 

خرید ناودانی

هموطنان عزیز خرید ناودانی با کیفیت و صرف زمان برای پیدا کردن بهترین قیمت بازار، کار زمان‌بر و نسبتا دشوار است. چرا که تقریبا تمام شرکت‌های فروشنده مقاطع آهن‌آلات در سطح کشور، محصول ناودانی را دارند و قیمت‌ها بر حسب قیمت خرید فروشنده و تضمین فروشنده متغیر است. پیشنهاد ما آرسینکو است.

 

شرکت راستین ساختار ایفا نیرو، یک شرکت ایرانی فعال در زمینه تهیه مقاطع آهن‌آلات مورد نیاز هموطنان کشور است که همواره تلاش در کسب رضایت و خدمت به مشتریان خود بوده و در این راستا قدم بر می‌دارد. در صورت نیاز به خرید انواع ناودانی، کافیست تا ابتدا با کارشناس فروش شرکت تماس گرفته و کیس مورد نظر خود را شرح دهید تا کارشناس ما بهترین گزینه پیش روی شما را با تضمین اصالت و قیمت مناسب به شما معرفی کند. همچنین در صورت درخواست شما سفارش ثبت شده و در نزدیک‌ترین زمان ممکن، سفارشتان را تحویل خواهید گرفت. سپاس از همراهی شما عزیزان، لطفا نظرات و سوالات مد نظر خود را در قسمت کامنت‌های مقاله درج کنید تا دیگر عزیزان نیز از آن‌ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *