مقالات

ناودانی سنگین چیست؟

ناودانی سنگین چیست؟

یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف و گوناگون، همین ناودانی است. ناودانی به دو وزن مختلف تولید و در بازار‌ها عرضه می‌گردد که این عامل مهمی برای جذب بیشتر مشتریان به سوی این مقطع می‌باشد. وزن کمتر برای مصارفی که هزینه کمتری می‌شود و مقاطع سنگین برای مصارف مهم و پر اهمیت. در این پست قصد داریم تا شما را با ناودانی سنگین چیست؟ آشنا کنیم.

ناودانی سنگین چه نوع ناودانی ای است؟

اره ناودانی سنگین همان ناودانی معمولی است که از استاندارد‌ها پیروی کرده و مطابقت با جدول اشتال دارد. این نوع ناودانی در حقیقت خود ناودانی استاندارد هستند که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند.

 

اما متاسفانه در برخی از کشور‌های دنیا مانند روسیه و ایران، به علت هزینه زیاد از ناودانی سبک به جای سنگین استفاده می‌شود و به موارد امنیتی آن، توجه نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود تا پست بررسی تفاوت ناودانی سبک و سنگین را از دست ندهید!

 

نه این که تماما از ناودانی سبک استفاده می‌شود، اما در برخی موارد مانند بدنه خودرو‌ها و جاهای حساس دیگر، بسیار دیده می‌شود که بجای ناودانی سنگین که از نظر مهندسی و معماری آن صحیح است و قابل پیگیری است، از ناودانی سبک استفاده می‌شود.

تاریخچه ناودانی سنگین

بگذریم، ناودانی سنگین یک محصول منحصر به فرد است. این محصول منحصر به فرد پس از جنگ جهانی دوم و به دلایل منطقی اختراع و به تولید انبوه رسید. بعد از جنگ، مردم به شدت دنبال احیای زندگی‌های تخریب شده و درست کردن دنیا بودند که نیاز به مواد اولیه خوب و یا مدرن‌تر از سابق داشتند.

 

طول سال‌های اولیه پس از جنگ تعداد کارخانجات تولیدی به طور کلی چند برابر شدند. مخصوصا کارخانجات تولید فولاد که مواد اولیه تولیدات صنایع دیگر را تولید می‌کردند، تقریبا ۳ برابر شدند.

 

پس رقابت بر روی تصاحب سهم بیشتر بازار به شدت بالا رفت و شرکت‌ها برای رقابت، سعی داشتند تا محصولاتی را ارائه بدهند که مشتری را به سمت خود جذب کنند.

 

این محصول بایستی قیمت کمتری داشت و کار را انجام می‌داد، که در این حین بود که ناودانی تولید شد. ناودانی به سرعت جایگزین تیر‌های چوبی شد و محبوبیتش بالاتر رفت. چه کسی از ستون‌هایی که در برابر بار‌ها مقاومت بیشتری داشتند و در آتش سوزی از بین نمی‌رفت بدش می‌آمد؟

 

ناودانی در عین سبکی و پروفیل باز بودن، خواص خوبی دارد که می توان به مقاومت نسبتا زیاد و استحکام کششی بالا اشاره کرد. در همان زمان تیرآهن هاش نیز اختراع شد که می‌توانید در مورد آن هم بخوانید. اما ناودانی همچنان تا امروزه جایگاه خود را حفظ کرده است و در تقریبا همه سازه‌ها به کار می‌رود.

مشخصات ناودانی سنگین

به بال‌های ناودانی flange یا بال گفته می‌شود. همچنین به جان ناودانی web گفته می‌شود که این دو بال‌ بر روی آن عمود شده‌اند( با زاویه ۹۰ درجه). نام ناودانی اروپایی UNP است و شامل دو نوع U شکل و C شکل می‌شود که آن‌ها را با نام‌های UPN برای C شکل و U برای UPE به کار برده می‌شود.

 

از نظر وزنی UPN از UPE وزن بیشتری دارد، چرا که ضخامت در نزدیکی جان بیشتر می‌شود و با فاصله گرفتن از جان کمتر می‌شود(به اندازه نرمال). اما UPE دقیقا ضخامت در تمام طول بال‌ها یکسان است. از همین رو مقاومت کششی UPN حدود ۴۰ درصد بیشتر از UPE است.

 

ناودانی UPE ارزان‌تر از UPN است و بیشتر از UPE برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. در عین حال UPN به شدن مقاومت کششی بالاتری دارد و از آن برای سازه‌های غول‌پیکر مانند آسمان خراش‌ها و پل‌های عظیم که وظیفه حمل بار‌های زیاد را دارد استفاده می‌شود.

ناودانی سنگین چیست؟ انواع آن

ناودانی‌های سنگین از نظر جنس و متریال

جنس تولید ناودانی سنگین زیاد است. به فهرست زیر توجه کنید:

  • آلومینیومی
  • فولاد و گرید‌های فولادی مختلف مانند فولاد‌های نورد سرد و گرم
  • استنلس استیل ( ضد زنگ)
  • گالوانیزه
  • ترکیبات سنگین فولادی به همراه عناصر قدرتمند اختصاصی مانند مولیبدن و تیتانیوم

 

در این میان، بیشتر از فولاد‌های آلیاژی برای تولید کارخانه استفاده می‌شود و کمترین تولیدات کارخانجات فولادی، مربوط به ترکیبات سنگین فولادی عناصر قدرتمند تیتانیوم و مولیبدن است که در جهت حداکثر رسانی تحمل بار و استقامت کششی ناودانی استفاده می‌شود و برای تولید آن باید سفارش داد.

 

به طور کلی متریال‌های ذکر شده قابل تولید هستند و بسته به هزینه و نیاز مشتری هدف، ناودانی با جنس مخصوص تولید می‌شود. بیایید از نظر کاربردی این متریال را با هم بررسی کنیم. 

ناودانی سنگین آلومینیومی

این ناودانی معمولا برای نمای ساختمان‌ها و به عنوان تزئیناتی استفاده می‌شوند. آلومینیوم مقاومت بالایی داشته و طول عمر آن زیاد است. از این رو مناسب نمای ساختمان‌ها و دکوراسیون داخلی است که به صورت ترکیبی با پلتفرم‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هزینه تولید ناودانی سنگین آلومینیومی به شدت بالاست، چرا که قیمت سنگ آلومینیوم در مقایسه با سنگ آهن گران‌تر است و در تناژ بالا می‌تواند موجب هزینه‌های بالایی شود. معمولا از روش پرسی برای تولید ناودانی آلومینیومی استفاده می‌شود تا سطحی با کیفیت و بدون برجستگی ایجاد شود.

ناودانی فولادی

این ناودانی با استفاده از متریال گرید‌های فولادی(الیاژ‌های فولادی مختلف) مانند فولاد‌های عملیات حرارتی، نورد سرد و گرم ساخته می‌شوند. از نظر استحکام و تحمل بار بسته به گردی فولادی مد نظر قابل بررسی و متفاوت هستند. اما از نظر خواص دیگر پیرو جدول اشتال هستند.

ناودانی استنلس استیل

ناودانی استنلس استیل در واقع همان فولاد ضد زنگ یا استیل عامیانه است که به ضدت سطحی براق و درخشان دارد. علت این عمر وجود عنصر کروم در لایه خارجی فولاد است که باعث محافظت از سطح فولاد می‌شود که از این رو به آن ضد زنگ می‌گویند.

 

فولاد استنلس استیل به عنوان جنس درجه یک در بازار‌های جهانی خرید و فروش می‌شود، چرا که دارای عناصر کروم مولیبدن و در برخی آلیاژ‌های خانواده ۴۰۰ ان، منگنز نیز وجود دارد و در برخی از خانواده‌ها مانند ۳۰۰ استنلس استیل، خاصیت نگیر یا غیر مغناطیسی وجود دارد که می‌تواند به شدت در مصارف کاربردی باشد.

 

استنلس استیل در مقایسه با دیگر آلیاژ‌های فولاد و همچنین گالوانیزه، قدرت بالاتری در مقابله با مواد خورنده و دماهای بالا دارد که در مناطق به شدت شرجی نیز می‌تواند نقش خوبی ایفا کند. ناودانی استنلس استیل برای مصارف مختلف کاربردی است و می‌توان گفت گزینه بهتر است.

 

تقریبا تمام خواص خوب را دارد و در کنار این خواص، قیمت آن از ناودانی‌های تخصصی که سفارشی تولید می‌شوند نیز در تناژ بالا بصرفه‌تر است. ناودانی استیل می‌تواند در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار بگیر و با گذراندن فاز‌های ضدعفونی‌کننده در فرآیند نهایی تولید، برای تولیدات مواد غذایی و دارویی نیز مفید باشد.

 

مقاومت به سایش، استحکام کششی، تحمل بار بالاتر و زیبایی از خصوصیات ناودانی استیل است که می‌توان به آن‌ها شاره کرد.

ناودانی گالوانیزه

این نوع ناودانی همان ناودانی‌های ذکر شده است که توسط یک لایه از عنصر روی(Zn)، همپوشانی می‌شود تا در برابر عوامل خورنده و رطوبت( اکسید شدن با اکسیژن موجود در آب و هوا، جلوگیری به عمل آید. ناودانی گالوانیزه می‌تواند گزینه مقرون به صرفه‌ای باشد که برای مدت مناسبی شما را از خرج اضافه فارغ سازد.

 

اما فراموش نکنید که گالوانیزه پس از مدتی از بین می‌رود. این لایه ترکیب نشده و صرفا ناودانی را همپوشانی کرده. معمولا ناودانی‌های سنگین مشبک را گالوانیزه می‌کنند تا بهتر عمل کنند. جوشکاری با ناودانی گالوانیزه سخت‌تر است و باید پوشش روی پاک شود تا اتصال برقرار شود و عمل جوشکاری انجام شود.

استاندارد ناودانی

ناودانی‌ها طبق سه استاندارد زیر تولید می شوند. این استاندارد ها عبارت اند از:

  • استاندارد اروپائی DIN-1026 یا UPN و UNP
  • استاندارد مقاوم در برابر خوردگی  DIN EN ISO 12944-3
  • استاندارد فرانسه  NFA 45-255

وزن ناودانی سنگین

وزن ناودانی سنگین از طریق جدول اشتال قابل پیگیری است، بدین منظور می‌توانید از تصویر زیر استفاده کنید:

جدول اشتال ناودانی سنگین

سایز ناودانی های سنگین

ناودانی سنگین تحت استاندارد DIN-1024 دارای سایز 40 الی 400 و استاندارد ملی دارای سایز 80 الی 180 می باشند. سایز طولی این محصولات در اندازه‌های ۶ و ۱۲ متری در بازار عرضه می‌شوند که از ۲ تا ۲۴ متر قابل سفارشی سازی هستند.

کاربرد ناودانی سنگین

ناودانی سنگین در موارد زیادی می‌تواند کاربرد داشته باشد، اما برخی از موارد کاربردی آن در فهرست زیر موجود است:

  • ناودانی سنگین به صورت تکی و دوبل در تیرها استفاده می شود.
  • به صورت جفتی و به فرم قوطی در ستون ها بکار برده می شود.
  • ناودانی سنگین به صورت تکی و جفتی در بادبندها استفاده می شود.
  • به صورت جفتی در تولید خرپا کاربرد دارد.
  • استفاده در ساخت اسکلت های فلزی بکار رفته در کامیون ها و ماشین آلات سنگین
  • برای تولید لوله در سیستم پایپینگ و پایپ لاین
  • در فرم دهی قوطی در ستون سازه
  • استفاده به عنوان مهاربند برای ترمیم دیوارهای فرو ریخته
  • کاربرد در ساخت چهارچوب های فلزی برای تجهیزات صنعتی
  • کاربرد در ساخت پایه برای تجهیزات ترافیکی مثل گاردریل

کارخانه های تولید ناودانی سنگین

کارخانه‌های زیادی در کشور هستند که ناودانی و نبشی را تولید می‌کنند. ما همیشه ناودانی و نبشی را در کنار یکدیگر استفاده می‌کنیم. ناودانی برای عرض و نبشی برای طول سازه. با این حال می‌تواند از پست معرفی بهترین کارخانجات ناودانی و نبشی در ایران را بخوانید و مختصرا در آنجا در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم.

خرید ناودانی سنگین

برای خرید ناودانی سنگین در انواع سایز‌بندی و با کیفیت‌های مختلف مانند پرسی بودن ای نوردی بود، همچنین انواع متریال اولیه مانند آلومینیوم، فولاد، استنلس استیل و موارد دیگر، با کارشناس فروش شرکت آرسینکو در تماس باشد تا شما را از خرید درست مطلع سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *