مقالات

معرفی بهترین کارخانجات ناودانی و نبشی در ایران

نبشی و ناودانی کدام کارخانه بهتر است؟

امروزه بسیاری از کشور‌ها در حال تلاش هستند تا صنعت خود را ارتقا بخشند. این ارتقا خواص زیادی دارد و عامل مهمی در پیشرفت جوامع مختلف در سطح جهانی می‌شود. خبر شنیدن تاسیس یک کارخانه خودرو‌سازی یا تولید محصولات الکترونیکی، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای مردم باشد. چرا که از قبل این کارخانه به خودکفایی می‌رسند و کمترین مزیت آن، شکسته شدن قیمت برای مردم آن سرزمین است که به خود کفایی رسیده‌اند و نیاز کمتری به واردات دارند و بیشتر انرژی خود را صرف تهیه مایحتاج دیگر خود می‌کنند. از این رو کارخانجات مادر بسیار می‌توانند موثر باشند تا صنعت ترقی کند و به چنین اهدافی نزدیک و محقق شوند. معرفی بهترین کارخانجات ناودانی و نبشی در ایران، موضوع مبحث این پست است که به بررسی تولیدکنندگان داخلی و برترین‌های آن‌ها در این حوزه می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

صنعت فولاد داخلی

در کشور عزیز ما ایران، خوشبختانه کارخانجات زیادی وجود دارند که به تولید محصولات فولادی و آهن‌آلات پرداخته‌اند و در کنار تامین نیاز داخلی، صادرات نیز می‌کنند که این امر موجب افزایش ورودی ارز خارجه به کشور و اقتدار ایران عزیزمان می‌شود.

upn too many

از نامی‌ترین‌های ان‌ها کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اهواز را می‌توان نام برد که شما عزیزان کم و بیش با نام این برند‌های معروف در بازار آشنا شده‌اید.

 

کارخانجات بیشتری وجود دارند که مقاطع فولادی تولید می‌کنند، اما برخی از آن‌ها تناژ بسیار بالاتری را در حال تولید هستند و به عبارت دیگر توان و پتانسیل بکارگیری طیف گسترده‌تری از افراد را دارند و در نتیجه امکان سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها فراهم است تا به شکوفایی برسند.

 

فولاد در واقع مادر صنعت است و از محصولات آن، محصولات دیگر تولید می‌شوند و یا به صورت ترکیبی به کار می‌رود.

چرا بهترین کارخانجات ناودانی و نبشی در ایران برای شما مهم است؟

این یک پدیده غیر منتظره نیست که شما هموطنان گرامی به دنبال برترین تولیدکنندگان داخلی فولاد باشید. شما با این اقدام خود در واقع دارید از صنعت ایران زمین حمایت می‌کنید، از کارگران و مهندسین ایرانی که شبانه روز در حال تلاش هستند حمایت می‌کنید تا خوانواده‌هایشان را بتوانند تامین کنند و در راستای این هدف والا خدمت کنند.

شما به راحتی می‌توانید در باره میزان منابع آهن و عناصر ترکیبات فولادی که در کشور وجود دارند و هنوز استخراج نشده‌اند، تحقیق کنید. ایران زمین با توان بالایی از منابع و ذخایر خدادادی دارای پتانسیل عظیمی است تا ن تنها نیاز داخلی، بلکه کشور‌های دیگر را نیز تامین کند.

همانند تامین گاز شهری ترکیه که توسط ایران انجام می‌شود. آهن نیز یکی از منابع خدادادی دیگری است که خدا به مردم ایران هدیه داده است. ما وظیفه داریم تا بجای خرید محصول تولید کشور‌های خارجی، از تولید‌کنندهگان داخلی حمایت کنیم تا این صنعت رشد کرده و در آینده پاسخ‌گوی نیاز‌های بزرگ‌تر ما باشد.

چرا ناودانی و نبشی؟

ناودانی و نبشی همیشه در کنار یکدیگر به کار می‌روند، در واقع این دو محصول بیشترین مصرف را در صنعت ساختمان سازی دارد. ساختمان‌سازی، عمران و حتی صنایع خودرو‌سازی و موارد نظامی. این‌ها بخشی از نیاز‌های صنایع به ناودانی و نبشی است، علت آن هم شکل هندسی و وزن نسبتا سبک است که سبب قیمت ارزان‌تر می‌شود.

 

در کنار وزن کمتر، استقامت و مقاومت کششی خوبی دارد که معماران و مهندسین را تشویق می‌کند تا از ناودانی و نبشی به صورت ترکیبی بجای تیرآهن‌های بزرگ و سنگین استفاده کنند.

فرق ناودانی و نبشی در چیست؟

ناودانی به صورت دو بال عمود شده بر روی یک جات یا ورق است، در حالی که نبشی دو بال هستند که بر یکدیگر عمود شده‌اند.

 

در واقع نبشی به حالت v انگلیسی است اما ناودانی به صورت u یا c انگلیسی است. این تفاوت شکل هندسی، سبب تغییر خواص و میزان مصرف فولاد در تناژ می‌شود که اعداد و ارقام زیادی می‌شود. اما به سبب این شگرد که پس از جنگ‌جهانی دوم در عموم مردم رواج یافت.

 

مردم و مهندسی می‌توانند از آن برای مصارف خود بجای تیر‌های چوبی که احتمال سوختگی و از بین‌رفتن را داشتند در عین مقاوم کمتر را امکان پذیر کند.

 

اکثر مقاطع و به طور کلی همیشه صنعت اول در اختیار ارتش‌ها و نظام قرار دارد در سراسر جهان، سپس پس از زمان‌هایی این تکنولوژی‌ها روانه عموم مردم می‌شوند. ناودانی و نبشی نیز دو نعمتی بودند که پس از جنگ جهانی دوم به مردم رسیدند و سبب ارتقای خانه‌های مردم شدند.

لیست تولید کنندگان داخلی ناودانی و نبشی

گفتیم که در کشور تولیدکنندگان زیادی وجود دارد که برای تولید ناودانی و نبشی فاز‌های خاصی دارند و هر روز تناژ بالایی را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کنند. از تولید‌کنندگان داهلی ناودانی و نبشی در ایران می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • مجتمع فولاد ناب تبریز
  • نورد آریان فولاد قزوین
  • فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد کوهپایه
  • پروفیل صنعت ماهان
  • گروه صنعتی شکفته
  • کارخانه ظهوریان مشهد
  •  کارخانه نورد فولاد تهران
  • کارخانه فولاد سازان سپاهان
  • نبشی جاوید بناب
  •  آریان فولاد
  • سپاهان اصفهان
  • فولاد اشتهارد
  • فولاد الماس یزد
  • فولاد مهر سهند
  • صبا فولاد منظومه اصفهان
  • مگا استیل ایوانکی
  • فولاد البرز غرب

این همه کارخانه تولید کننده ناودانی و نبشی در کشور وجود دارد و هر ساله احتمال برای افزایش این کارخانجات بیشتر می‌شود. یعنی در آینده نزدیک این تعداد افزایش پیدا می‌کند. لذا از اهمیت و جایگاه فولاد در میان مردم و صنعت مطلع می‌شویم.

بررسی کیفیت تولیدات و میزان تولیدات کارخانجات داخلی

در این بخش می‌خواهیم تا میزان تناژ و کیفیت تولیدی ناودانی و نبشی این تولیدکنندگانی که ذکر کردیم را بررسی کنیم.

مجتمع فولاد ناب تبریز

دومین تولیدکننده از تولیدکنندگان ناودانی، از کارخانجات شمال‌غرب کشور می‌باشد. فولاد ناب تبریز با در برداشتن چندین زیرمجموعه به تولید انواع مقاطع فولادی می‌پردازد. ناودانی، نبشی و تیرآهن از جمله محصولات تولیدی این کارخانه می‌باشد.

angle-bars qualitify

ناودانی فولاد ناب بیشتر به اسم ناودانی تبریز یا ناودانی ناب تبریز در بازار آهن شناخته می‌شود. محصول ناودانی ناب تبریز در دو نوع سبک و سنگین اروپایی تولید می‌شود. نوع ناودانی سبک کارخانه ناب در سایزهای 10، 12، 14 و 16 به تولید می‌رسد.

 

ناودانی سنگین نیز در سایزهای 8، 12، 14، 16 و 18 تولید می‌شود. سایز نبشی‌های تولید شده در اندازه‌های ۳ الی ۱۰ میلی‌متر و با ضخامت‌های ۳ میل به بالا می‌باشد.

 

شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد در بخش خصوصی کشور به منظور بهره برداری از توانمندی های اقتصادی و صنعتی دو کشور ایران و ترکیه و با سرمایه گذاری مشترک خارجی در سال 1383 به ثبت رسید و تولید محصولات آن از سال 1384 با مدیریت کریم رحیمی به ثبت رسید و آغاز گشت.

 

زمینی به اندازه ۶۰ هزار متر مربع جهت عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شد. این زمین در شهرک صنعتی شهید سلیمی واقع در کیلومتر ۳۵ جاده آذرشهر قرار یافته است.

 

این روزها پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، کارخانه فولاد ناب تبریز، ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده در اختیار دارد که شامل قسمت‌های اداری، کارگاه ابزار آلات، انبار، بخش تولید و … می‌باشد. فرایند تولید محصولات این شرکت توسط ۴۰۰ نفر پرسنل با تجربه در دو شیفت کاری انجام می‌شود.

 

ناودانی ناب تبریز بر اساس استاندارد ملی به شماره 4477-1 تولید می‌گردد. این استاندارد در برگیرنده استاندار اروپایی DIN EN 1026-1:2009 برای ناودانی‌های سنگین و استاندارد روسی GOST 8240: 1997 برای ناودانی های سبک است.

 

نبشی ناب تبریز نیز بر اساس استاندارد ISO 13968-1، DIN 1025-5، GHOST 8509-1993 طراحی و تولید می‌گردد. ظرفیت تولید این شرکت چیزی حدود ۳۶۰ هزار تن در سال است. شرکت فولاد ناب تبریز یکی از برترین تولیدکنندگان نبشی در کشور ایران به شمار می‌رود.

 

لازم به ذکر است کارخانه فولاد ناب تبریز در شهرک سلیمی شهر تبریز واقع شده است و به پروژه‌های شمال‌غرب کشور نزدیک بوده و هزینه ارسال مقرون به‌صرفه خواهد بود.

نورد آریان فولاد قزوین

نورد آریان فولاد از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی می‌باشد. شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۵ در جنوب شرقی قزوین و در کیلومتر ۱۵ جاده بوئین زهرا-اشتهارد، تاسیس گردید. این مجموعه سالانه، ۲۵۰ هزار تن نبشی و ۲۵۰ هزار تن ناودانی را تولید و در بازار عرضه می‌کند.

 

نبشی‌های تولیدی آریان فولاد به صورت فابریک و طی فرآیند نورد‌گرم تولید می‌گردد. نبشی کارخانه آریان فولاد، از نوع بال مساوی بوده که در سایز‌بندی ۴۰ الی ۲۰۰ میل تولید می‌شود. ناودانی آریان نیز در سایز‌بندی ۸۰ الی ۱۲۰ تولید و در بازار عرضه می‌گردد.

 

طول ناودانی شرکت آریان فولاد، اصولا براساس استاندارد 6 متر است اما به صورت سفارشی ۱۲ هم صادر می‌کند. ضخامت نبشی‌های فابریک بوئین زهرا، از 2.5 الی 16 میلی  گسترده است.

 

میلگرد، نبشی، ناودانی، تیرآهن، ورق، ریل و انواع شمش از جمله محصولاتی است که کارخانه آریان فولاد در سابقه تولید خود داشته است. سایر محصولات تولیدی این کارخانه عبارتند از:

  • انواع ریل‌های سبک و سنگین
  • انواع شمش‌های ساختمانی و آلیاژی
  • تسمه فولادی تا عرض ۴۰۰ و ضخامت ۸ به بالا
  • تیرآهن از سایز ۱۴۰ تا ۲۷۰
  • میلگرد آجدار از سایز ۱۰ الی ۳۲

به دلیل کیفیت خوب نبشی آریان فولاد، معمولا قیمت نبشی این شرکت از قیمت نبشی دیگر شرکت‌ها بیشتر می‌باشد.

وزن نبشی آریان فولاد

اندازه یا سایز بر حسب میلی‌متر ضخامت نبشی بویین زهرا طول و درازای نبشی آریان وزن نبشی آریان فولاد بر حسب کیلوگرم
40*40 2.5 6000 10
40*40 3 6000 11
40*40 4 6000 14
50*50 5 6000 22
60*60 6 6000 34
70*70 5 6000 32
80*80 8 6000 57
100*100 10 6000 90
120*120 12 6000 129
100*100 10 12000 180
120*120 12 12000 260
130*130 10 12000 237
130*130 12 12000 283
130*130 13 12000 304
140*140 12 12000 305
140*140 14 12000 352
150*150 14 12000 379
150*150 15 12000 405
160*160 14 12000 418
160*160 16 12000 461

فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

شرکت فایکو یا، فولاد البرز ایرانیان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ایران است. این مجموعه در استان مازندران، کیلومتر ۱۵ جاده ساری به مشهد واقع شده است.

 

ظرفیت تولید نبشی و ناودانی سالیانه این کارخانه، به ترتیب حدود ۱۷۵ هزار تن و ۱۳۴ هزار تن است. از سایر محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان، می‌توان به میلگرد آجدار و تیرآهن در انواع استانداردها، اشاره کرد. ناودانی فایکو در هر دو نوع UPE و UPN تولید می‌شود.

 

نبشی‌های بال مساوی فایکو در طول‌های ۶ و ۱۲ متر و مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی DIN EN 10056-2، ISIRI 13968-1 و GOST 8510 تولید می‌شوند. همچنین تولید ناودانی فایکو نیز در سایزهای ۱۴۰ تا ۲۰۰ و در دو نوع سبک و سنگین انجام می‌گیرد.

 

ناودانی UPE 100 و UPE 300 همچنین UPN 100 و UPN 300 از جمله محصولات ناودانی شرکت فایکو می‌باشد که توسط تولیدی داخلی، فرآوری می‌شود. فایکو بی شک یک شرکت قدرتمند در زمینه تولید محصولات فولادی خواهد شد.

ذوب آهن اصفهان

از معروف ترین کارخانه های ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. این کارخانه در زمان قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید. کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان، در دشت طبس واقع در تهران و پنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

carbon-steel-upe-channels221

امروزه شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان بزرگترین تولید کننده فولاد ساختمانی و مقاطع فولادی به حساب می‌آید. این شرکت بار سنگینی بر دوش داشته و سالیانه حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید و روانه بازار می‌نماید.

 

ذوب آهن اصفهان در کنار سایر تولیدات خود از جمله تیرآهن اصفهان، میلگرد، انواع شمش فولادی با گرید‌های مختلف، ریل و مفتول، سالانه به تولید حدود ۳۰ هزار تن نبشی و ۴۰ هزار تن ناودانی می‌پردازد. نبشی ذوب آهن به صورت فابریک و با استفاده از فرآیند نورد گرم در سایز‌بندی ۴۰ الی ۱۵۰ تولید و روانه بازار می‌شود.

 

ناودانی ذوب آهن اصفهان، در دو نوع بال شیب‍دار و بال موازی با سایز‌بندی ۱۲۰ الی ۲۰۰ میل تولید می‌شود.

از جمله برترین محصولات این شرکت می‌توان به نبشی، تیرآهن بال نیم پهن موازی، تیرآهن بال پهن موازی، میلگرد، ناودانی، شمش‌های ساختمانی و تیرآهن بال باریک شیبدار اشاره کرد.

 

نبشی‌های ذوب آهن اصفهان نیز به صورت فابریک و طی فرآیند نورد‌گرم، به حالت بال مساوی تولید می‌شود. طبق استاندارد ملی ایران به شماره 13968-1 و استاندارد DIN EN 10056/1,2، ناودانی و نبشی تولید می‌شوند. به سبب تولیدات بالای این شرکت، به آن لقب مادر صنعت ایران را دادند.

 

ذوب آهن اصفهان بسیار قدرتمند و ظرفیت بالایی در تولیدات دارد که انشالله در آینده نچندان دور، ارتقای گسترده‌ای را تجربه خواهد کرد و در عرصه‌های بین‌المللی، بازار‌های جهانی را تصاحب خواهد نمود. کیفیت ناودانی و نبشی ذوب آهن اصفهان بالاست و قیمت آن نیز کمی بیشتر از سایر برند‌های داخلی فعال است.

 

این شرکت از صادر‌کنندگان بزرگ مقاطع فولادی کشور در بازار‌های جهانی مي‌باشد.

فولاد کوهپایه

شرکت فولاد کوهپایه تنها تولید‌کننده نبشی ریز به صورت صنعتی و استاندارد است. شرکت فولاد کوهپایه در ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان و در شهرک صنعتی شرق (سگزی) در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار واقع شده است.

این کارخانه در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید. یکی از محصولات محبوب این کارخانه، نبشی نوع اسپیرال است. از نقاط قوت کارخانه فولاد کوهپایه، می‌توان به توجه بر کیفیت محصولات خود بر طبق مشخصات خالص و استانداردهای ذکر شده در سفارشات و تعهد در قبال آن‌ها، اشاره کرد.

 

نبشی‌های کارخانه فولاد کوهپایه مشخصاتی دارند مانند: تنوع در ضخامت، نرمی و انعطاف پذیری بالای محصول با استفاده از فولاد st37، داشتن مشخصات ابعادی مطابق با استاندارد، صافی بسیار بالا در طول محصول و تولید نبشی‌های سفارشی اشاره نمود.

 

انعطاف پذیری بالای این محصول باعث شده تا به راحتی در برابر آسیب‌های احتمالی، دچار آسیب نشود. بیشتر هم در ماشین‌های صنعتی کاربرد دارد. از دیگر تولیدات این کارخانه می توان به تولید ناودانی، سپری، چهارگوش و ریل جرثقیل اشاره کرد که مهمترین ویژگی آن‌ها این است که طبق آخرین استانداردهای جهانی تولید می‌شود.

 

نبشی‌های بال مساوی این کارخانه در سایزهای L20*20*3 تا L*60*60*5 که دارای وزن ۸۸ تا ۴۲.۵ کیلوگرم متغیر می‌باشند تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همچنین نبشی‌های بال نامساوی این شرکت در اندازه‌های L30*20*3 تا L50*30*5 و در وزن‌های ۱۲.۱ تا ۹۶.۲ کیلوگرم تولید می‌شوند.

 

طول نبشی کارخانه فولاد کوهپایه، اغلب ۶ متر است اما امکان سفارشی سازی طول نبشی، بنا به درخواست مشتری از ۲ تا ۱۵ متر نیز امکان پذیر است. ناودانی کوهپایه نیز در سایزهای ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیمتر تولید می‌شود.

شرکت کوهپایه تنها تولید‌کننده ناودانی سایز ۳۰، ۴۰ و ۵۰ مطابق با استانداردهای مشابه استانداردهای اروپایی است. سایر محصولات کارخانه فولاد کوهپایه عبارتند از:

  • سپری در سایز ۲۵ تا ۵۰ میلیمتر
  • ریل چهار‌پهلو
  • تسمه فولادی

نبشی‌های کوهپایه به‌صورت بال مساوی و بال نامساوی، در سایز‌بندی گسترده به صورت فابریک و با استفاده از روش نورد‌گرم، از فولاد ST37، تولید می‌شوند که از این رو، نرمی و انعطاف بالایی دارند. شما می‌توانید در جدول زیر، سایز‌بندی نبشی فولاد کوهپایه را مشاهده کنید: 

ردیف سایز (سانتی‌متر) طول (متر) ضخامت‌های (میلی‌متر)
1 2.5*2.5 6 2، 3 و 4
2 3*3 6 2 و 3
3 4*4 6 2، 3 و 4
4 5*5 6 4
5 6*6 6 6

 

ناودانی کوهپایه و نیز دیگر مقاطع تولیدی این کارخانه براساس استاندارد ملی تولید می‌شود. استاندارد تولید ناودانی کوهپایه شماره 4477 می‌باشد. علاوه‌بر آن این مقاطع دارای کیفیت ISO 9001-2015 است. در جدول زیر مشخصات ناودانی‌های فولاد کوهپایه موجود است:

سایز ناودانی کوهپایه ضخامت ناودانی کوهپایه وزن ناودانی کوهپایه (kg)
50×25 4 22.4
50×25 5 24.6
60×30 4 26.4
60×30 6 32.2

 

ناودانی کوهپایه همان ناودانی اسپیرال است که از سال 1384 تغییر‌نام داده و با نام، کوهپایه به فعالیت خود ادامه داد.

پروفیل صنعت ماهان

شرکت پروفیل صنعت ماهان از جمله تولیدکنندگان نبشی و ناودانی در استان سمنان است. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ در شهرک صنعتی جنت‌آباد تاسیس شد. از جمله محصولات کارخانه پروفیل صنعت ماهان می‌توان به نبشی در سایز‌بندی ۸ و ۱۰، ناودانی در سایزهای ۸ تا ۱۶ و نیز تیرآهن ماهان، اشاره کرد.

گروه صنعتی شکفته

شکفته مشهد یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع نبشی در ایران است که از سال 1388 نبشی‌های خود را به‌صورت بال مساوی در طول 6 متر با استفاده از فولاد کم‌کربن تولید می‌کند. این شرکت در استان خراسان رضوی، شهر مشهد، کیلومتر ۲۰ جاده مشهد – قوچان و در شهرک صنعتی فناوری های برتر واقع شده است.

upn s upe image

شرکت فولاد شکفته مشهد کار خود را دهه ۱۳۳۰ و فقط با یک کارگاه ریخته گری کوچک آغاز نمود. پس از گذشت حدود ۲۵ سال، در اوایل دهه ۶۰ به علت نیازهای کشور دست به تولید قطعات کارخانجات شکر، قطعه‌های ریلی، قطعات خودرو، قطعه‌های کشاورزی و گازرسانی را آغاز کرد.

 

امروزه تولید سالیانه این کارخانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن است.

 

مقاطع فولادی مختلف کارخانه فولاد مشهد بر طبق استاندارد بین المللی DIN IN اروپا، استاندارد ملی ISIRI 13968-1 و استاندارد GOST 8510 کشور روسیه تولید و روانه بازار می‌شود.

 

نبشی شکفته مشهد سایزهای 3 الی 10 (یعنی 30×30 الی 10×10) و ضخامت هایی بین 2.5 الی 10 میلیمتر را پوشش می دهد. نبشی شکفته به صورت فابریک تولید می گردد.

 

کارخانه شکفته مشهد محصولات خود را در ابعاد زیر تولید و در بازار عرضه می‌کند:

 

ردیف سایز (سانتی‌متر) طول (متر) ضخامت‌های (میلی‌متر)
1 3*3 6 و 12 3
2 4*4 6 و 12 2، 2.5، 3 و 4
3 5*5 6 و 12 3، 4 و 5
4 6*6 6 و 12 5 و 6
5 7*7 6 و 12 5، 6 و 7
7 8*8 6 و 12 8
8 10*10 6 و 12 10

 

کارخانه ظهوریان مشهد

ظهوریان هم از کارخانه‌های تولیدی نبشی در مشهد است که از سال 1379 تولید نبشی را آغاز کرده و محصولات خود را به شیوه نورد گرم در سایزهای زیر تولید می‌کند.

 

کارخانه ظهوریان واقع در توس مشهد نیز مانند دیگر کارخانه ها، نبشی های بال مساوی ۶ متری نورد دیده، از مهم ترین محصولات آن می باشند که در مقاطع مختلف تولید می شوند.

 

 

ردیف سایز (سانتی‌متر) طول (متر) ضخامت‌های (میلی‌متر)
1 3*3 6 2.5 و 3
2 4*4 6 3
3 5*5 6 3، 4 و 5
4 6*6 6 5
5 8*8 6 7
6 10*10 6 10

 

 کارخانه نورد فولاد تهران

شرکت جویا نورد فولاد کارخانه تولید نبشی تهران بوده که در سال 1373 با هدف تولید مقاطع فولادی در نزدیکی شهر تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کارخانه از شمش فولادی با سایزهای 100*100 و 125*125 برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. نبشی فولاد تهران در سایزهای زیر در بازار عرضه می‌شوند:

 

ردیف سایز (سانتی‌متر) طول (متر) ضخامت‌های (میلی‌متر)
1 5*5 6 5
2 6*6 6 6
3 8*8 6 8

 

کارخانه فولاد سازان سپاهان اصفهان

شرکت تولیدی فولاد اصفهان، با هدف تولید انواع نبشی ساختمانی و صنعتی، در سال ۱۳۷۶ و در شهرک صنعتی اشترجان اصفهان، شروع به فعالیت کرد. این مجموعه، اولین تولیدکننده نبشی در ایران است و با نام نبشی سپاهان نیز شناخته می‌شود.

 

مساحت کارخانه فولاد سپاهان چیزی حدود ۱۵ هزار متر مربع بوده و دارای زیربنای دوازده هزار متر مربعی است. شرکت سهامی خاص سپاهان سالانه ۱۰۰ هزار تن مقاطع فولادی مختلف را تولید و روانه بازار می‌کند. محصولات کارخانه اصفهان مطابق با استانداردهای DIN1028 آلمان و EN 10056 اروپا تولید می‌شوند.

 

نبشی سپاهان در دو نوع صنعتی و ساختمانی و از سایز ۶۵ تا ۱۵۰ میلی‌متر تولید می‌گردد. سایر محصولات این کارخانه نبشی اصفهان، عبارتند از:

  • میلگردهای صنعتی (شافت) از ۵۵ تا ۱۱۰ میلی‌متر
  • شمش نوردی چهارگوش تولید شده از اسلب در ابعاد رایج و نیز مطابق با سفارش مشتری
  • ورق گرم با ضخامت ۱۵ تا ۶۰ میلیمتر

 

در جدول زیر سایزهای نبشی تولیدشده اصفهان آورده شده است:

 

ردیف سایز (سانتی‌متر) طول (متر) ضخامت‌های (میلی‌متر)
1 8*8 6 و 12 8
2 10*10 6 و 12 10
3 12*12 6 و 12 12

 

نبشی جاوید بناب

شرکت جاوید استیل بناب در سال 2004 میلادی در آذربایجان شرقی- ایران با هدف تولید انواع نبشی تاسیس شد. نبشی جاوید بناب از سایز 40×40، 50×50، 60×60، ضخامت های 2.5، 3، 3.5، 4، 4.5 و 5 و طول 6 متری تولید می گردد.

فولاد اشتهارد

یکی دیگر از تولیدکنندگان ناودانی، مجتمع فولاد اشتهارد است که در استان البرز قرار دارد. این کارخانه فعالیت خود را با تولید سایزهای مختلف نبشی آغاز کرد. سپس با گسترش کارخانه، تولید انواع ناودانی و تیرآهن را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. طول ناودانی اشتهارد 6 متر می‌باشد.

فولاد الماس یزد

فولاد الماس یزد از تولیدکنندگان ناودانی در استان یزد، شهرک صنعتی فولاد اشکذر می‌باشد. این کارخانه در سال 1394 شروع به تولید انواع نبشی و ناودانی کرده است و در حال حاضر با ظرفیت تولید 6 هزار تن در سال انواع نبشی و ناودانی تولید و عرضه می‌کند.

 

بیشترین تولید ناودانی الماس یزد، تولید ناودانی در سایز 10 الی 16 می‌باشد. ناودانی و نبشی تولیدی این کارخانه توسط فولاد ST37  و با استفاده از فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود.

فولاد مهر سهندناودانی فابریک و پرسی ۲۴

فولاد مهر سهند از دیگر تولید‌کنندگان ناودانی در ایران است که در شمال‌غرب کشور و شهر تبریز واقع شده است. بیشترین سایز تولیدی ناودانی مهر سهند سایز 8، 10 و 12 می‌باشد که در طول 6 متری تولید و عرضه می‌گردد.

صبا فولاد منظومه اصفهان

یکی دیگر از کارخانه های استان اصفهان، کارخانه صبا فولاد منظومه واقع در شهر مبارکه است. این شرکت در سال 1389 در شهرک صنعتی سه راهی مبارکه استان اصفهان احداث شده است.

 

کارخانه صبا فولاد منظومه، با استفاده از شکل‌دهی نورد‌سرد و تولید ورق‌های فولادی و تولید انواع نبشی پرسی با استفاده از دستگاه پرس می پردازد.

 

نبشی منظومه در سایز 50×50، 60×60، 80×80 و ضخامت 4، 5، 6 و 8 میلی متر تولید می گردد. با توجه به اینکه به صورت پرسی تولید می‌شود، سایز‌بندی 10 الی 40 میل را پوشش می‌دهد. همچین ناودانی نیز تولید می‌کند که سایز‌بندی آن از 60 الی 100 میل گسترش می‌یابد.

 

صبا فولاد منظومه نبشی و ناودانی‌ خود را به‌ صورت فابریک نیز تولید می‌کند. محصولات این کارخانه، در ساخت درب و پنجره، پل‌سازی، اتصالات فولادی و ستون‌ بندی به کار می‌روند. ناودانی‌های سنگین منظومه بر اساس استاندارد روسی GOST یعنی UPN تولید می‌شوند.

شرکت مگا استیل ایوانکی

در استان سمنان، تنها یک کارخانه تولیدکننده فولاد وجود دارد که یکی از تولیدکنندگان ناودانی ایران است. مگا استیل ایوانکی در زمینه تولید نبشی و ناودانی در صنعت آهن و فولاد طرفداران زیادی دارد.

انواع ناودانی upn در ناودانی چیست؟

این کارخانه با تولید انواع مقاطع سنگین و سبک، ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن در سال دارد. ناودانی مگا استیل توسط تجهیزات و ماشین‌آلات روز دنیا تولید می‌شود و در سایزهای مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. بیشتر جنبه کیفی دارد محصولات مگا استیل آن هم به سبب تکنولوژی‌های بروز و پیشرفته.

فولاد البرز غرب

مجتمع فولاد غرب در استان زنجان و در نزدیکی شهرستان ابهر واقع شده است. محصولات تولیدی این کارخانه نبشی، ناودانی، شمش، تیرآهن، میلگرد و سنگ آهن می‌باشد. ناودانی فولاد البرز غرب با نام ناودانی ابهر در بازار آهن و در صنعت آهن‌فروشی معروف است.

 

انواع ناودانی ابهر ناودانی سبک ایرانی و ناودانی سنگین اروپایی می‌باشد. کارخانه تولید ناودانی ابهر از جمله بهترین تولید‌کنندگان ناودانی در ایران می‌باشد که طبق استانداردهای ملی و اروپایی محصولات خود را تولید و عرضه می‌کند. ناودانی ابهر به صورت پیشفرض در طول 12 متری تولید و در بازار عرضه می‌شود.

جمع بندی نهایی از تولید کنندگان داخلی ناودانی و نبشی کشور

به طور کلی در این پست کارخانجات معروف تولید‌کننده ناودانی و نبشی را با هم بررسی کردیم. کارخانه ناب تبریز و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به همراه سپاهان اصفهان از برترین تولید‌کنندگان کشور محسوب می‌شوند که تناژ بسیار بالایی را در هر سال موظفند تولید کنند.

 

مطمئنا محصولاتشان کیفیت کافی را دارد که جهت صادرات آماده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود تا قبل از خرید ناودانی و نبشی مورد نیاز خود حتما با کارشناس فروش آرسینکو در تماس باشید تا بهترین گزینه را از نظر هزینه نهایی که اعم از حمل و نقل و مابقی مسائل می‌شود، لحاظ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *